مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

نقش داده کاوی در هوش تجاری و ارتباط آن با BI چیست؟

نقش داده کاوی در هوش تجاری در عصر مدرن انکار ناپذیر است. در دنیای امروز کسب‌و کارها به دنبال یک مزیت رقابتی هستند. این مزیت رقابتی با کیفیت و حجم داده هایی که می توانند جمع آوری کنند آغاز می گردد.

زیرا داده‌ ها همه چیز را در دنیای تجارت هدایت می‌ کنند. اما واقعیت این است که داده ها به تنهایی راه حل جامعی را برای کسب و کار شما ارائه نمی دهند. در واقع بدون ابزاری برای تعامل با داده ها و استخراج معنادار آنها داده کاوی خروجی قابل توجهی برای شما نخواهد داشت.

نقش داده کاوی در هوش تجاری
نقش داده کاوی در هوش تجاری

کسب و کارها برای استفاده از خروجی های بدست آمده از داده کاوی نیاز به نرم افزار هوش تجاری (BI) دارند. نرم افزار هوش تجاری به کسب‌ و کارها و سازمانها این فرصت را می‌دهند که منابع داده متفاوت را به یک منبع یکپارچه متصل کنند. به کمک این نرم افزار داده‌های شما جمع‌ بندی و ساختار مند می شوند.

در نهایت این نرم افزار رابطی را برای کاربران به منظور استخراج گزارش‌ ها و استفاده از داشبورد ها ارائه می دهند. به این ترتیب شما می‌توانید تصمیمات تجاری آگاهانه‌ تری را در سازمان خود بگیرید. در مقالات پیشین نادین سافت درباره برترین نرم افزار های مصور سازی داده در حوزه هوش تجاری ۲۰۲۲ و هوش تجاری در کسب و کارها و ۸ ویژگی داشبوردهای هوش تجاری صحبت کردیم. در این مقاله از بلاگ نادین سافت قصد داریم درباره نقش داده کاوی در هوش تجاری مطالب مفیدی را برای شما عزیزان ارائه کنیم.

برای مشاوره و دریافت خدمات هوش تجاری BI همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

داده کاوی چه ارتباطی با هوش تجاری دارد؟

داده کاوی و هوش تجاری BI همپوشانی زیادی در خروجی دارند. به طور کلی هنگام پاکسازی، استانداردسازی و استفاده از داده‌های تجاری، مراحل داده کاوی به عنوان جزء جدایی ناپذیر هوش تجاری محسوب می شود.

سامانه هوش تجاری به توانایی شما برای استفاده از داده‌ها برای پیش‌بینی‌های دقیق و قابل اعتماد کمک می‌کند. سازمان ها و کسب و کارها می توانند از داده کاوی برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود استفاده کنند. در کنار داده کاوی از هوش تجاری و تجزیه و تحلیل برای تعیین دلیل اهمیت آنها می توانید بهره ببرید. بنابراین می توان گفت هنگامی که تصمیم گرفتید سازمان و کسب و کار شما بیشتر داده محور شود مرحله بعدی ارزیابی نرم افزار هوش تجاری BI شما است.

نقش داده کاوی در هوش تجاری و تجزیه و تحلیل کسب و کار ها

به طور کلی سازمان‌ ها و کسب و کارها در سراسر جهان از داده‌ کاوی برای پروژه‌هایی با انواع کاربردها در دنیای تجارت استفاده می‌کنند.

همه افراد در سازمان ها و کسب‌ و کارها باید مراحل داده‌کاوی را نیز درک کنند. داده کاوی برای مشخص کردن مواردی مانند: تعداد فرآیندهایی که در کسب‌ و کار شما انجام می‌شود و چگونگی جمع آوری اطلاعات حیاتی است. بنابراین میتوان گفت متخصصان مشتاق به بهبود و پیشرفت کسب‌ و کار خود باید بدانند که فرآیند داده کاوی چگونه کار می‌کند.

نقش داده کاوی در هوش تجاری
نقش داده کاوی در هوش تجاری

کاربرد داده کاوی در تجزیه و تحلیل کسب و کار شما

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا داده کاوی برای مشاغل مهم است؟ کسب و کارهایی که از داده کاوی استفاده می کنند می توانند به راحتی مزیت رقابتی بالاتر، درک بهتر مشتریان، نظارت خوب بر عملیات تجاری، جذب مشتریان بیشتر و امکان ایجاد فرصت های تجاری جدید را تجربه کنند. صنایع مختلف مزایای متفاوتی از تجزیه و تحلیل داده های خود خواهند داشت. برخی از صنایع به دنبال بهترین راه ها برای به دست آوردن مشتریان جدید هستند، برخی دیگر به دنبال تکنیک های بازاریابی جدید هستند و برخی دیگر برای بهبود سیستم خود تلاش می کنند.

معرفی خدمات هوش تجاری نادین سافت (Nadin BI)

در این قسمت شما می توانید با هوش تجاری Nadin BI نادین سافت آشنا شوید. نرم‌افزار هوش تجاری Nadin BI که توسط تیم متخصص نادین سافت طراحی شده، به منابع مختلف داده متصل می شود و به وسیله آن میتوان بدون کدنویسی (بدون نیاز به کاربر متخصص) و با استفاده از ابزارهای متنوع داشبوردساز و ویجت های مختلف مصورسازی داده، داشبوردهای تحلیلی، مدیریتی، وضعیتی و… را بر اساس داده ها ساخت و از آن استفاده کرد.

اگر بخواهیم نگاهی به نمونه کارهای هوش تجاری نادین سافت یا همان Nadin BI بیندازیم می توانیم سامانه وضعیت ۷۲۴ بولتن دیجیتال را نام ببریم. این سامانه به کمک فناوری هوش تجاری بدون نیاز به نصب، اینترنت یا اتصال به نرم افزار خاصی، چینش و نمایش اطلاعات داخل بولتن را با قالب های سفارشی به صورت خودکار انجام می‌دهد.

برای مشاوره و دریافت خدمات هوش تجاری BI همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

جمع بندی

فرآیند و مراحل داده کاوی به کسب و کارها این فرصت را می دهد تا بتوانند به راحتی و بر اساس داده های کاملا” منطقی و هوشمند تصمیم گیری کنند. در دنیای امروز استفاده از داده کاوی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و حرکت رو به جلو کافی نیست. در واقع میتوان گفت که نقش داده کاوی در هوش تجاری برای استفاده از خروجی های بدست آمده از داده ها انکار ناپذیر است. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در زمینه نقش داده کاوی در هوش تجاری کسب کرده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نقش داده کاوی در هوش تجاری با نادین سافت در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی

برترین نرم افزار های مصور سازی داده در حوزه هوش تجاری ۲۰۲۲

راهکارهای تولید نرم افزارهای سفارشی

همه چیز درباره سازمان داده محور و ویژگی های آن

مدیریت داده (Database Management) چیست؟

مقالات پیشنهادی