مدت زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

برترین نرم افزار های مصور سازی داده در حوزه هوش تجاری

بهترین نرم افزار های مصور سازی داده‌ ها کدامند؟ ابزار‌های هوش تجاری با قابلیت مصور سازی داده‌ها جزء ملزومات سازمان‌ها و کسب و کارها به شمار می‌آیند. شما می توانید در طول انجام تحقیقات نرم افزاری خود برای بهبود آنالیز داده‌ها یکی از این نرم افزار‌ها را انتخاب کنید.

برای مشاوره و دریافت خدمات در حوزه مصورسازی داده با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

اما انتخاب یک مورد از میان کلیه‌ نرم افزار های مصور سازی داده ها کمی چالش برانگیز است. در مقاله پیشین نادین سافت در زمینه مصورسازی داده چیست؟ اصول، مفاهیم، اهمیت و ۶ کاربرد اصلی آن و مصورسازی داده (Data Visualization) چیست؟ 10 ابزار اصلی آن که باید در سال 2024 یاد بگیرید صحبت کردیم. در این مطلب بهترین نرم افزار های مصور سازی داده و داده کاوی را با‌ هم بررسی می‌کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

هوش تجاری در کسب و کار
هوش تجاری در کسب و کار

نرم افزار های مصور سازی داده در حوزه هوش تجاری چگونه کار می کنند؟

نرم افزار های مصور سازی داده (Data Visualization) می‌توانند نحوه نمایش گزارشات شما در زمینه هوش تجاری را متحول کنند. هوش تجاری یک اصطلاح کلی برای مدیریت داده‌ها و زیرمجموعه‌های آن به حساب می‌آید. اما تجسم داده‌ها در حوزه هوش تجاری به چه معناست؟ در مطالب قبلی منتشر شده در وبلاگ نادین سافت در مورد اهمیت و مبانی مصور سازی داده‌ها و داده کاوی صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم بهترین نرم افزار‌های مصورسازی داده و کارکرد آنها در زمینه هوش تجاری را به شما عزیزان معرفی کنیم.

نرم افزارهای مصور سازی داده‌ها یکی از راه حل‌های تحلیلی در فرآیند هوش تجاری یا Business Intelligence به شمار می‌آیند. مصور سازی یا تجسم داده‌ها به عملی گفته می‌شود که در آن «اطلاعات» به جای ارائه شدن به شکل اعداد و ارقام پیچیده، به صورت گرافیکی نمایش داده می‌شوند.

نرم افزار های مصور سازی داده نرم افزارهایی هستند که داده ها را دریافت می کنند و آنها را در قالب گرافیکی ارائه می دهند. به بیان دیگر در نرم افزار های مصورسازی داده ها، اطلاعات، الگوها و روند‌ها با استفاده از نمودار‌ها، نقشه‌ها، گراف‌ها و پلات‌ها و به صورت گرافیکی نمایش داده می‌شوند.

مصور سازی داده ها
مصور سازی داده ها

نرم افزار های مصور سازی داده در حوزه هوش تجاری چه کمکی به کسب و کارها می کند؟

هدف اصلی هوش تجاری جمع آوری و تبدیل داده‌ها به اطلاعاتی است که اهداف عملیاتی و استراتژیک یک سازمان را برآورده کرده و از تصمیمات مدیران حمایت کند. پس از جمع آوری اطلاعات، مدیریت و مدل سازی داده‌ها این مدیران سازمان‌ها هستند که باید راهکار‌های مختلف را برای کاربران و تصمیم گیرندگانشان ارائه کنند.

آنها باید بتوانند داده‌ها را در ساده‌ترین شکل ممکن بدون نیاز به دانش فنی خاصی شرح دهند. در غیر این صورت ارائه داده‌ها در قالب‌های پیچیده باعث می‌شود که آنها دائما به کارشناسان متکی باشند؛ وظیفه این کارشناسان توضیح و آنالیز اطلاعات برای افراد غیر متخصص است. هوش تجاری به آنها گوشزد می‌کند که به جای اتخاذ این روش از مصورسازی داده‌ها و تحلیل آنها استفاده کنند.  

ابزار‌های تجسم داده و نرم افزار های مصور سازی داده به کمک مدیران می‌آیند. گزارشاتی که توسط این ابزارها در خروجی منتشر می‌شوند برای تحلیل نتایج مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها شرکت ‌ها و سازمان‌ها را قادر می‌کنند تا داده‌های کمی خود را به شیوه ای قابل هضم و کاربر‌پسند برای کاربران نهایی به نمایش بگذارند. سرعت بالا چه در تصمیم گیری و چه در انتقال داده‌ها یکی از مزایای به کارگیری این نرم افزار‌هاست.

نرم افزار داده کاوی
نرم افزار داده کاوی

کاربرد نرم افزارهای مصور سازی داده در سازمان ها چیست؟

سازمان‌ها می‌توانند شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) و معیار‌های کسب و کارشان را به شکلی تعاملی‌تر و با استفاده از نرم افزار های مصور سازی داده ارائه کنند. این داده‌های مصور شده با توضیحات کاملا شفاف و دقیق ترکیب می‌شوند و کمک می‌کنند تا بسترِ درک عمیق اطلاعات برای مدیران و سایر کاربران فراهم شوند.

سازمان‌ها و شرکت‌های نرم افزاری در صنایع مختلف (مانند خرده فروشی‌ها، شرکت‌های علمی، امور مالی، بهداشت، و…) می‌توانند از راه حل‌های ارائه شده در زمینه‌ی هوش تجاری برای آنالیز داده‌های خود استفاده کنند. این راه‌حل‌ ها درک واضح تری از عملکرد، اهداف و بینش‌های بالقوه برای آنان به ارمغان می‌آورد. استفاده از نرم افزار های تجسم داده یکی از این راه‌ها برای تحقق این اهداف مهم است.

اگر کمی به عقب برگردیم متوجه می‌شویم که اولین شکل هایی که با استفاده از آنها تجسم داده‌ها انجام می‌گرفت نمودار‌های دایره‌ای ساده، نمودار‌های خطی و جداول بودند. هوش تجاری در دهه‌های گذشته به یک اولویت مهم تبدیل شده است. برای همین راه‌ حل‌ های تحلیلی به شکل قابل توجهی پیشرفت کرده‌اند. آنها گزینه های جدیدتر و بسیار زیباتری برای مصور سازی داده‌ها فراهم کرده‌اند. خروجی هریک با دیگری متفاوت بوده و کاملاً وابسته به راه‌ حل تحلیلی مرتبط به آنهاست.

داده کاوی هوش تجاری
داده کاوی هوش تجاری

بررسی کاربردهای نرم افزارهای داده کاوی زیرمجموعه BI

نرم افزار‌های تجسم داده می‌توانند یک یا چند مورد از نیازهای یک شرکت یا سازمان را برآورده کنند. مثلا Power BI همزمان یک ابزار هوش تجاری، نرم افزار تجسم داده و یک ابزار مصور سازی داده است. ابزار‌های زیر‌مجموعه هوش تجاری گسترده بوده و کاربردهای متعددی دارند. تعدادی از آنها شامل دسته‌بندی‌های زیر هستند.

  • پلتفرم‌های داده‌های بزرگ
  • راه حل‌های ذخیره سازی داده‌های بزرگ
  • ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ
  • ابزارهای تجزیه و تحلیل کسب و کار
  • راه حل‌های Cloud BI
  • ابزارهای یکپارچه سازی داده‌ها
  • ابزارهای گزارش دهی سازمانی
  • ابزارهای ETL
  • نرم افزار تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده
  • نرم افزار تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی
  • ابزارهای سلف سرویس BI

از جمله نرم افزار های تجسم داده و هوش تجاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • DATAPINE: یک ابزار مناسب برای هوش تجاری و داده کاوی.
  • POSIT (R-STUDIO): مناسب برای آنالیز و تحلیل داده‌های آماری.
  • MAXQDA: ابزاری مناسب برای تحلیل کیفی داده‌ها.
  • PYCHARM: مناسب برای برنامه نویسی عمومی و برای تحلیلگران داده که دانش کدنویسی دارند.
  • ERWIN DATA MODELER (DM):  مناسب برای مدل سازی داده‌ها.
نرم افزار مصور سازی
نرم افزار مصور سازی

معرفی 4 نرم افزار مصور سازی داده های سازمانی

به طور کلی هر برنامه یا نرم افزاری که به شما اجازه می‌دهد داده‌هایتان را در قالب نمودار‌های گرافیکی نمایش دهید جزء زیر مجموعه نرم افزار های تجسم داده شناخته می‌شود.  

  1. Yellowfin BI: یک پلتفرم هوش تجاری و آنالیز داده‌ها است که در تجسم داده‌های مصور تخصص ویژه‌ای دارد. این ابزار مدرن دارای یک library غنی از داشبورد‌های از پیش طراحی شده، ابزارهای گرافیکی، قابلیتِ ساخت محتوای تحلیلی حرفه‌ای و زیبا و غیره است. با استفاده از این نرم افزار می‌توان از API‌های مختلف برای استخراج Insight‌های متنی استفاده کرد. Solution‌ها به پایگاه داده‌ها (رابطه‌ای، NoSQL، Hadoop صفحه گسترده‌ها و API‌های وب) متصل می‌شوند. سپس می‌توانید نتایج مبتنی بر کوئری‌های KPI را در سریع‌ترین شکل ممکن دریافت کنید.
  2. SAP Analytics Cloud: این مورد در بین سایر نرم افزارهای تجسم دادهها برای برنامه ریزی سازمانی و آنالیز ِپیش بینی‌ها به کار برده می‌شود. ماژول‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی در این نرم افزار امکان ایجاد تفسیر دقیق طبق داده‌های موجود را به شما می‌دهند. ترکیب داده‌های مختلف و دستیابی به نتایج جدید از امکانات این نرم افزار است.
  3. Oracle Analytics Cloud (OAC): یکی از نرم افزارهای تجسم داده‌ ها است که برای گزارش‌گیری و آنالیز مشترک استفاده می‌شود. شرکت‌ها و سازمان‌ها (فارغ از اندازه) می‌توانند از این نرم افزار استفاده کنند. از قابلیت‌های ماشین لرنینگ OAC می‌توان برای استخراج داده‌های ارزشمند از اطلاعات موجود بهره‌برداری کرد.
  4. Domo: این پلتفرم به صورت cloud Based کار می‌کند. دارای 1500 نمودار و 7 هزار مَپ سفارشی است. به دست آوردن Insight‌های خودکار از طریق ماشین لرنینگ، هشدارها و کوئری‌های پردازش زبان طبیعی (natural language) از جمله اساسی‌ترین ویژگی‌های این نرم افزار است. شما می‌توانید با مرتب کردن، فیلتر کردن و گروه بندی داده‌ها، اضافه کردن رنگ‌ها، تصاویر، متن‌ها و غیره (بدون محدودیت) این نرم افزار را سفارشی سازی کنید.

چرا نادین سافت را برای مصورسازی داده های کسب و کار خود انتخاب کنیم؟

نادین سافت یکی از شرکت های پیشرو در حوزه مصور سازی داده است که تاکنون پروژه های مختلفی مانند سامانه وضعیت 724 (بولتن دیجیتال)، سامانه مبین و… را به سرانجام رسانده است.
هدف نادین سافت بکار گیری تکنولوژی برای افزایش کیفیت و لذت کار شما است. مصور سازی داده تنها یکی از حوزه های تخصصی ما است. ما مفتخریم که راهکارهای جامع خود را بر اساس نیاز شما مشتریان عزیز در جهت برنامه ریزی و بهینه سازی سازمان/ کسب وکار شما ارائه دهیم.
مدیریت و یکپارچکی داده‌ها، داده‌کاوی و نمایش آنها تا احصاء دانش با استفاده از هوش مصنوعی، تخصص گروه نادین سافت است.

برای مشاوره و دریافت خدمات در حوزه مصورسازی داده با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

جمع بندی

اگر در انتخاب یکی از نرم افزار های مصورسازی داده‌ ها یا ضرورت ِاستفاده از آنها مردد هستید پیشنهاد می‌کنیم از شرکت توسعه نرم افزار نادین سافت کمک بگیرید تیم نادین سافت به پشتوانه‌ی تجربه چند ساله در زمینه مصور سازی داده ها راهنمای شما خواهد بود تا بتوانید سازمان/ شرکت خود را تبدیل به یک سازمان / شرکت بسیار هوشمند و مطابق با پیشرفت تکنولوژی مدرن و ملزومات هوش تجاری کنید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای کامل 6 مرحله فرآیند داده کاوی

همه چیز درباره سازمان داده محور و ویژگی های آن

BI چیست؟ نحوه طراحی سامانه هوشمند BI

نقش و کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کارها چیست؟

مقالات پیشنهادی