مدت زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

همه چیز درباره سازمان داده محور و ویژگی های آن

سازمان داده محور چیست؟ برای سازمان‌ها در همه جای دنیا داده‌ها دروازه‌هایی به سمت فرصت‌های تازه به شمار می‌آیند. داده‌ها در سازمان‌ها کاربردهای زیادی دارندو به شیوه‌های مختلفی استفاده می شوند. با کمک استراتژی داده محور مناسب سازمان‌ها این فرصت را پیدا می‌کنند تا اطلاعات خامی که در اختیار دارند را کنترل کنند. همچنین سازمان ها می توانند بینش یا insight‌های جدیدی از انواع داده‌ها استخراج کنند و آنها را در اختیار سیستم‌ها یا افراد قرار دهند. برای اینکه چنین جریانی شکل بگیرد یک سازمان باید «داده محور» شود.

هدف از جمع آوری داده‌ها استفاده‌ هوشمندانه از آنها است. داشتن سازمان داده محور به این معناست که داده‌ها را از نظر فرهنگی شبیه یک دارایی استراتژیک در نظر بگیریم. سپس فرصت‌هایی ایجاد کنیم که از آنها برای تصمیم گیری‌های بزرگ و اقدامات روزمره در سازمان استفاده کنیم.

برای مشاوره و راه اندازی سامانه مدیریت داده همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

یک سازمان داده محور چه ویژگی‌هایی دارد؟

سازمان داده محور همانطور که از نامش مشخص است سرمایه‌ی بزرگی دارد به اسم «داده». برخی ویژگی‌ها هستند که سازمان‌های داده محور را از سازمان‌هایی که فقط ادعا می‌کنند مبنای تصمیمات‌شان داده‌ها هستند جدا می‌کنند. با دقت به این ویژگی‌ها توجه کنید و اگر احساس میکنید یک مورد یا هیچ کدام از آنها را در مجموعه‌ی خود ندارید حتما در جهت تصمیم گیری داده محور برای سازمان‌تان اقدام کنید.

سازمان‌های داده محور به دموکراسی سازی داده‌ها دست پیدا کرده اند. داده‌ها در این سازمان طبقِ یک «زبان» مشترک ارائه می‌شوند. فرهنگ سازمانی داده محور وقتی محقق می‌شود که هرکسی بتواند بدون مشکل و بدون نیاز به کمکِ تحلیلگران به داده‌های مورد نیازش دسترسی پیدا کند. چنین سازمان‌هایی با استفاده از راه حل‌هایی که هوش تجاری ارائه می‌دهد به نتایجی که برای تمام افراد سازمان کاربردی است دست پیدا می‌کنند. مثلا هر شخص با استفاده از پلتفرم‌های هوش تجاری در یک سازمان می‌تواند پرسش‌های مکالمه محور را بدون نیاز به درک مجموعه ای از داده‌ها بپرسد.

یک نمونه ابزار هوش تجاری
یک نمونه ابزار هوش تجاری

یک نمونه ابزار هوش تجاری BI

رهبران یا مدیران سازمان باید به داده‌ها به عنوان دارایی‌هایی نگاه کنند که به پروسه‌ی تصمیم گیری آنها ارزش بیشتری می‌دهد. به عنوان مثال، زمانی که ساتیا نادلا در سال 2014 به عنوان مدیر مایکروسافت (Microsoft) انتخاب شد، اولین کاری که انجام داد ارج نهادن به فرهنگ تصمیم گیری داده محور در سازمان برای همه پرسنل بود. همین امر باعث شد نادلا به راس قدرت در هرم ِسازمان خود منتقل شود و به این شرکت قدرت و توان بیشتری برای پیشرفت دهد.

مدیرِ یک سازمان داده محور از داده‌ها برای ایجاد اتحاد میان تیم‌ها در بخش‌های مختلف و جهت دهی به جلسات کاری استفاده می‌کند. در چنین سازمان‌هایی می‌توان از ابزارهای هوش تجاری در پلتفرم‌های همکاری سازمانی استفاده کرد. وقتی مدیران سازمان‌ها قدرت داده‌ها را درک کنند و با آن «یکی» شوند می‌توانند با اطمینان بیشتری تصمیم گیری کنند و از مزایای تصمیم گیری درست بر مبنای داده ها بهره مند شوند.

ویژگی سازمان داده محور
ویژگی سازمان داده محور

مزایا و قابلیت‌های کلیدی یک سازمان داده محور کدامند؟

نوآوری در مدیریت چالش های سازمان

سازمان داده محور را می‌توان شبیه یک مجموعه‌ مجهز، انعطاف پذیر، سرشار از نوآوری در نظر گرفت که در رویارویی با چالش‌های نو ابزارهای لازم را برای کنترل اوضاع در اختیار دارد.

افزایش رضایت مشتری

این نوع سازمان‌ها مشتریان خود را همواره راضی و خشنود نگه می‌دارند. چنین سازمان‌هایی به راحتی می‌توانند به بازارهای جدید نفوذ کنند. سازمانهای داده محور محصولات نوآورانه برای مشتریان خود خلق می کنند و همواره پیشنهادات جدیدی برای ارائه خواهند داشت.

پیش بینی امور سازمان

با اینکه موارد گفته شده بیشتر شبیه ریسک‌های جدی برای سازمان به نظر می‌رسند اما داده محور بودن باعث می‌شود تا شما بتوانید خطراتی که ممکن است متوجه سازمان شما شود از قبل پیش بینی و کنترل کنید.

افزایش سود و کارایی سازمان

مدیر یک سازمان داده محور می‌تواند راه حل‌هایی را توسعه دهد که طبق برآورد‌ها احتمال سودآوری از طریق ِآنها بیشتر خواهد بود.

بررسی و رفع نیاز مشتری در کمترین زمان

از آن جایی که میزان حدس و گمان در ارائه راه حل‌ها برای برطرف کردن نیاز‌های مشتریان کاهش پیدا می‌کند چنین سازمانی می‌تواند به طور دقیق و با کمترین میزان خطا به مشتریان کمک کند تا بهتر و آسان‌تر بتوانند به نیازهایشان رسیدگی کنند.

بسیاری از سازمان‌های امروزی با مشاهده و آنالیز رفتار مشتریان توانسته اند بهترین نوع خدمات را برای آنها فراهم کنند. موارد بیان شده قابلیت‌های کوچکی برای یک مجموعه نیستند و تقریبا آرزوی هر سازمانی به شمار می‌آیند. چرا سازمان شما نتواند به آن دست پیدا کند؟

چالش های پیش روی یک سازمان برای داده محور شدن
چالش های پیش روی یک سازمان برای داده محور شدن

چالش‌های تبدیل شدن به یک سازمان داده محور

اغلب سازمان‌های امروزی از داده‌ها برای تصمیم گیری‌های مدیریتی استفاده می‌کنند. این داده‌ها صرفا نقش حمایتی در ابتکارات تجاری را دارند. یکی از مشکلاتی که بر سر راه این سازمان‌ها قرار دارد که باعث می‌شود به درستی از داده‌ها استفاده نشود عدم سواد و تخصص لازم استفاده از داده در سازمان و مجموعه شما است.

بسیاری از سازمان‌ها باید پیش از اقدام برای داده محور کردنِ مجموعه‌ی خود بسترِ لازم برای ارتقاء «سواد داده‌ای» را در سازمان خود به وجود آورند. سازمان‌هایی که کارمندانی با سواد اطلاعاتی بالا دارند می‌توانند از داده‌ها به طور موثر استفاده کنند و از همه مهم‌تر اینکه از آنها برای تصمیم گیری داده محور بهره برداری نمایند.

دستیابی به فناوری‌های روز مثل ابزار‌های هوش تجاری و گردآوری تیمی از متخصصان که در حوزه تحلیل داده فعالیت می‌کنند به نوبه خود چالش به حساب می‌آید. مهم تر از آن تغییر طرز فکر کارکنان و ایجاد فرهنگ داده محور در سازمان است. فرهنگ سازمان داده محور باید توسط مدیریت ارشد سازمان تشویق و هدایت شود.

این فرهنگ در تمامی سطوح ِسازمان نیاز به فیلتر کردن، در اولویت قرار دادن داده‌ها در تصمیم گیری‌های مهم و در دسترس قرار دادن ابزارهای مناسب برای تمامی کارمندان جهت آنالیز و تحلیل داده‌ها دارد. در نهایت سازمان و مجموعه شما باید به سطحی برسد که همه بتوانند از فرهنگ سازمانی در مسیر کاری خود استفاده کنند. سایر چالش‌ها در لیست زیر آورده شده اند که بهتر است نگاهی به آنها نیز بیندازید.

  • داده‌های بدون ساختار
  • داده‌های با کیفیت پایین
  • عدم درک صحیح از داده‌ها
  • Insight‌ها یا بینشهای ناکافی
هوش تجاری
هوش تجاری

چگونه به یک سازمان داده محور تبدیل شوید؟

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما می توانید راه‌های مختلفی برای تبدیل شدن به یک سازمان داده محور می‌توانید طی کنید. از جمله‌ این Road map‌‌ها می‌توان به راه اندازی طرح‌های Big Data، ایجاد و گسترش طرح جمع آوری داده‌ها، استخدام مدیر ارشد داده (CDO) و ایجاد عملکرد‌های جدید تحلیلی و .. اشاره کرد. همه چیز به همین طرح‌ها خلاصه نمی‌شوند. موارد زیر برای تبدیل شدن به یک سازمان‌ داده محور حیاتی‌اند.

  • اول باید فرهنگ سازمان داده محور خود را پیاده سازی کنید. همانطور که اشاره کردیم یکی از چالش‌های تبدیل شدن به چنین سازمانی از مشکلات فرهنگی ناشی می‌شود.
  • یک مدیر اجرایی استخدام کنید که تصمیماتِ خود را مبتنی بر داده‌ها بگیرد و از آنها برای هدایت و توجیه تصمیمات سازمان استفاده کند.
  • به همه‌ کارکنان سازمان و مجموعه خود آموزش دهید؛ استفاده از داده‌ها در سازمان ها فقط مربوط به متخصصانِ آمار و داده نیست.
  • عواملی که باعث عدم استفاده از داده‌ها می‌شود را از بین ببرید مثلا راه حل‌های قدیمی. وقتی فرآیند‌ها را در سازمان خود تغییر می‌دهید تا مبتنی بر داده باشند نباید تغییرات را به صورت «اختیاری» در سازمان یا مجموعه‌ خود پیاده سازی کنید. داده‌ها باید شبیه یک دارایی مهم در سازمان‌تان شناخته شوند.
  • دموکراتیک کردن عملکرد کلیه کارکنان بر اساس داده‌ها اهمیت زیادی دارد. سعی کنید اعتماد به نفس لازم را در سازمان تان ایجاد کنید تا همه بتوانند از داده‌ها برای تصمیم گیری‌های مهم استفاده کنند.
  • داشتن یک طرح سازمانی با مسئولیت پذیری بالا که نشان دهد فرهنگ سازمانی داده محور شما همواره به رشد خود ادامه می‌دهد بسیار ضروری است.

موانع ایجاد یک سازمان داده محور چیست؟

به طور کلی برای ایجاد یک سازمان داده محور در ابتدای کار ممکن است با موانعی مواجه باشید. توصیه ما به شما عزیزان این است که با تحقیقات بیشتر تلاش کنید که چگونگی مقابلهٔ سایر سازمان‌ها با مشکلات و موانع مشابه را بررسی نمائید. یکی از راه حل ها می تواند توانمند سازی مدیران حوزه مهندسی داده است. در واقع مدیران مهندسی داده می‌توانند با اختصاص منابع کافی در این حوزه می توانند به یکپارچگی و کیفیت داده ها کمک زیادی کنند.

در نتیجه داده‌های قابل‌اعتمادتری در دسترس شما قرار خواهند گرفت. اگر شما به عنوان یکی از کارکنان یا مدیران ارشد سازمان و مجموعه خود تمامی بخش‌ها را برای به اشتراک گذاشتن داده‌ها تشویق کنید کمک زیادی به آسان سازی مسیر ورود سازمان خود برای تبدیل شدن به یک سازمان داده محور کرده اید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که داده‌ها نیاز به مدیریت دارند. توصیه ما این است که یک مدیر ارشد برای تحلیل داده ها و سازماندهی آنها برای سازمان و مجموعه خود در نظر بگیرید.

فراموش نکنید که یک سازمان داده محور باعث ارتقاء مجموعه شما از نظر رضایت مشتریان، سودآوری نهایی خواهد شد. همانطور که در این مقاله هم به آن اشاره شد برای تبدیل شدن به یک سازمان داده محور نیاز به ویژگیهایی مانند تخصص در حوزه داده، مدیریت مناسب داده ها، دسترسی ایمن به داده‌ها، ایجاد اتوماسیون مدیریت برای داده‌های سازمانی و در نهایت ایجاد فرهنگ سازمانی داده‌محور هستید. بنابراین برای ایجاد یک سازمان داده محور شما می‌توانید با تسهیل و ایجاد دسترسی سیستمی به داده‌ها برای کارکنان سازمان خود تمامی فرآیندهای مدیریت داده‌ها را نیز خودکارسازی کنید.

به کمک نادین سافت به یک سازمان داده محور تبدیل شوید

بهتر است برای تبدیل شدن به یک سازمان داده محور با شرکت های معتبر، قابل اعتماد و دارای تیم حرفه ای و متخصص در زمینه مصورسازی داده ها و هوش تجاری مراجعه کنید. نادین سافت می تواند به عنوان یکی از این شرکت ها شما را برای ترویج فرهنگ داده محور و تبدیل شدن به یک سازمان داده محور همراهی کند. برای تبدیل شدن به سازمانی که می تواند در بازار امروز خدمات مشتری محور ارائه دهد و تصمیم های کاربردی بگیرد کافی است با ما در ارتباط باشید.

سامانه وضعیت ۷۲۴ (بولتن دیجیتال) نمونه ای از پروژه های انجام شده در حوزه تجسم و مصورسازی داده در نادین سافت است. این سامانه بدون نیاز به نصب، اینترنت یا اتصال به نرم افزار خاصی، چینش و نمایش اطلاعات داخل بولتن را با قالب های سفارشی به صورت خودکار انجام می‌دهد و تنها یک نمونه از پروژه های موفق انجام شده این شرکت در حوزه مصورسازی داده است.

برای مشاوره و راه اندازی سامانه مدیریت داده همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

اگر از مطالعه این مقاله جامع و کاربردی لذت بردید توصیه می کنیم مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

پورتال سازمانی هوشمند نیاز امروز سازمان شما

کاربرد هوش مصنوعی در تصمیم گیری های مدیریتی

هوش مصنوعی در سازمان ها

BI چیست؟ نحوه طراحی سامانه هوشمند BI

جمع بندی

سازمان داده محور به عنوان یک سازمان پیشرو همیشه یک گام از رقبای خود جلوتر خواهد بود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای تبدیل شدن به یک سازمان داده محور نیاز به تغییرات و ایجاد زیر ساخت هایی در مجموعه خود خواهید داشت. علاوه بر این همهٔ افراد سازمان از جمله کارکنان و تمامی مدیران می‌توانند به برداشتن موانع ایجاد کمک کنند. به طور مثال کارکنان شما می توانند مهارت خود را ارتقاء دهند. یک سازمان داده محور به طور کلی ارزش‌های بیشتر و بهتری را به مدیران و مجموعه شما منتقل می کند.

حالا که تصمیم گرفتید سازمان خود را تبدیل به یک سازمان داده محور کنید قدم بعدی مراجعه به شرکت های معتبری است که شما را در این راه همراهی کنند.

توصیه ما به شما عزیزان این است که برای تبدیل شدن به یک سازمان داده محور با شرکت های معتبر، قابل اعتماد و دارای تیم حرفه ای و متخصص در زمینه مصورسازی داده ها و هوش تجاری مراجعه کنید. نادین سافت می تواند به عنوان یکی از این شرکت ها شما را برای ترویج فرهنگ داده محور و تبدیل شدن به یک سازمان داده محور همراهی کند. برای تبدیل شدن به سازمانی که می تواند در بازار امروز خدمات مشتری محور ارائه دهد و تصمیم های کاربردی بگیرد کافی است با ما در ارتباط باشید.

پرسش های متداول شما

1- سازمان داده محور چیست؟

یک سازمان داده محور سازمانی است که بر مبنای داده ها و بر اساس اصول درست استفاده از آنها تصمیم گیری می کند. البته این تنها یک جنبه از مزایای سازمان داده محور است. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که جمع‌آوری داده‌های خام و استفاده از آنها تنها مبنای تصمیم‌گیری نیست. بلکه داده محور بودن واقعی یک مجموعه نیاز به کاوش عمیق‌ در داده‌های جمع‌آوری شده، پالایش داده ها و یافتن راه‌هایی برای استفاده از آنها به منظور رشد سازمان شما است.

۲- ویژگیهای یک سازمان داده محور چیست؟

به طور کلی برای سازمانهای داده محور میتوان ویژگیهای مشترکی در نظر گرفت. مدیران سازمانها و صاحبان کسب و کارها با استفاده از داده ها به دنبال توسعه سازمان و مجموعه خود هستند. از ویژگیهای مشترک سازمانهای داده محور میتوان به قابلیت استفاده از داده ها، دسترسی راحت به داده‌ها، اتوماسیون مدیریت داده‌ها و استفاده از فرهنگ سازمانی داده محور اشاره کرد.

۳- منظور از سواد داده چیست؟

در یک سازمان داده محور مدیران و کارکنان شما باید توانایی مدیریت، تفسیر و تحلیل داده‌ها را داشته باشند.

مقالات پیشنهادی