مدت زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

اهمیت توسعه نرم افزار بودجه برای کسب و کارها چیست؟

توسعه نرم افزار بودجه چه ضرورتی دارد؟ در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ معمولا” برای توسعه نرم افزار‌ها بودجه بندی انجام می‌شود. بودجه ریزی برای هر عمل هزینه‌بر در شرکت/ سازمان شما به برنامه ریزی خاص و تعیین منابع نیاز دارد. امروزه نمی‌توان به صورت سنتی و دستی این کار را انجام داد. معمولا” در هر سازمانی به یک نرم افزار تخصیص بودجه نیاز است تا بتوان کلیه هزینه‌های شرکت/ سازمان را به صورت هوشمندانه تحت کنترل در آورد. گاهی اوقات همین نرم افزار‌ها نیز به توسعه و ارتقاء نیازمندند.

برای مشاوره و توسعه نرم افزار بودجه با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

بسیاری از نرم افزار‌های تخصیص بودجه در سازمان‌ها، ارگان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی را می‌توان مثال زد که سالهاست از زمانِ ساختشان می‌گذرد و به یک توسعه یا به روزرسانی کامل نیاز دارند. بسیاری از مدیران سازمان‌ها/ شرکت‌ها به دلایل مختلف مانند کمبود سرمایه اولیه یا عملکرد بدون مشکل این نرم افزار‌ها تصمیم جدی برای توسعه‌ی آنها اتخاذ نمی‌کنند.

عدم توسعه نرم افزار بودجه در آینده دور و نزدیک گریبان بسیاری از مدیران سازمان‌ها را خواهد گرفت! چرا که (همانطور که در مطلب «نرم افزار بودجه بندی چیست؟» اشاره کردیم) به روز بودن این گروه از نرم افزار‌ها به افزایش بهره وری سازمان کمک ویژه‌ای خواهد کرد. توسعه و به روز رسانی نرم افزار‌های بودجه منجر به رفع باگ‌ها و ایرادات پنهان سیستم می‌شود و به مدیران کمک می‌کند تا امور مالی نهادِ زیر دستشان را با کمکِ هوش مالی مدرن کنترل کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه توسعه نرم افزار بودجه تا انتهای این مقاله کاربردی و مفید همراه نادین سافت باشید.

توسعه نرم افزار بودجه
توسعه نرم افزار بودجه

توسعه نرم افزار بودجه چیست؟

توسعه نرم افزار بودجه سفارشی یک فرآیند شناخته شده (مشابه پروسه‌ای که برای توسعه نرم افزار‌ها استفاده می‌شود) دارد. این فرآیند شامل ِطراحی، توسعه، استقرار، تست و نگهداری است. اینکه در هر مرحله چه عملیاتی انجام شود به نوع، اهداف و ماهیت ِسازمان/ شرکت یا ارگانی وابسته است که نرم افزار بودجه برای آن توسعه داده می‌شود.

در این حالت نرم افزار بودجه (که از پیش طراحی شده است) با تعیین نیازهای مدیران سازمان توسعه داده می‌شود. توسعه‎ی نرم افزار‌های بودجه بیشتر حالت سفارشی دارد. بنابراین باید تعداد محدودی از آپشن‌ها و ویژگی‌های آنها را تغییر یا توسعه داد. برای ارتقای این نرم افزارها توسط تیم توسعه دهنده از متدولوژی‌های مختلف مانند روش چابک (Agile)، DevOps، و یا توسعه سریع اپلیکیشن (Rapid Application Development) استفاده می‌شود.

توسعه نرم افزار بودجه و اعتبارات حالات مختلفی دارد. با توجه به درخواست شخص/ شرکت ثالث، برنامه‌ها نوسازی، سفارشی، مدرن سازی می‌شوند. مدرن‌تر شدن هر برنامه تخصیص بودجه موجب عملکرد بهتر و دوام بیشتر آن می‌شود و می‌تواند پاسخگوی نیازهای سازمان/ شرکت باشد.

توسعه نرم افزار بودجه و اعتبارات
توسعه نرم افزار بودجه و اعتبارات

زیر سیستم‌های توسعه نرم افزار بودجه چه کاری انجام می دهند؟

برای درک ِزیر سیستم‌های توسعه نرم افزار بودجه در یک سازمان ابتدا باید معنی «سیستم» را درک کرد. در اینجا منظور ما از «سیستم» پروژه‌ی توسعه نرم افزار بودجه است. در طی این پروسه تیم توسعه دهنده تلاش می‌کند تا هرگونه ایراد و باگ نرم افزاری را از اپلیکیشن حذف کرده و به ارتقاء آن کمک کند تا اصطلاحا بتواند آن را مجدداً احیا (یا زنده) کند. بنابراین پروژه توسعه نرم افزار بودجه بندی سیستم مخصوص خود را دارد که به واسطه آن تعریف می‌شود.

زیرسیستم‌های مربوط به توسعه نرم افزار بودجه را اجزاء یا کامپوننت‌های آن باید در نظر بگیرید. این اجزاء به احیاء یا ارتقاء نرم افزار بودجه بندی (در کنار یکدیگر) کمک می‌کنند. نبود ِهریک از این اجزا می‌تواند موجب ایجاد اختلال یا عدم موفقیت توسعه نرم افزار تخصیص بودجه شود.

تعیینِ دقیقِ زیرسیستم‌های مورد استفاده برای توسعه نرم افزار بودجه کار آسانی نیست و با توجه به ماهیت، ویژگی‌ها، گزینه های کلیدی مورد انتظار ِمدیر سازمان و غیره تعیین می‌شود. پس زیرسیستم‌های مربوط به توسعه هر نوع نرم افزار بودجه‌ی سفارشی با توجه به ویژگی‌های آن تعیین می‌شود و شامل یک چارچوب ِاز پیش تعیین شده نیست! جهت تعیین زیرسیستم‌های مربوط به توسعه نرم افزار تخصیص بودجه شرکت/ سازمان‌تان باید در شروع همکاری با تیم توسعه دهنده در جلسات اولیه به توافق و درک متقابل برسید.

پروسه توسعه نرم افزار بودجه
پروسه توسعه نرم افزار بودجه

ویژگی‌های کلیدی و مهم توسعه نرم افزار بودجه  

ممکن است به عنوان مدیر مسئول یک سازمان/ شرکت در طی خواندنِ این مطلب برایتان این سوال پیش آمده باشد که وقتی برای توسعه نرم افزار بودجه و اعتبارات اقدام می‌کنید کدامیک از ویژگی‌های کلیدی در این نوع نرم افزار‌ها بهبود می‌یابند؟

  • توسعه نرم افزار بودجه مخصوص یک شرکت/ سازمان به انجام مراحل خاصی وابسته است. این مراحل با توجه به نیاز‌های آن سازمان تعیین می‌شوند که پاسخگوی خواسته‌های ایده آلِ مدیران آن هستند. توسعه این نرم افزار‌ها به جدیدترین نسخه موجب افزایش بهره وری می‌شود. با توجه به اندازه‌ی سازمان یا شرکت مورد نظر می‌توان از نسخه‌ی بهبود یافته برای تنظیم دقیق بودجه بدون ضریب خطا استفاده کرد.
  • ارتقاء امنیت مسئله مهم بعدی است که در مراحل توسعه نرم افزار بودجه به آن بیش از سایر بخش‌ها اهمیت داده می‌شود. هرگونه باگ یا عاملی که اجازه نفوذ به نرم افزار را دهد حذف شده و بهبود پیدا می‌کند. افزودن ویژگی‌های جدید امنیتی به نرم افزار به مدیران اجازه می‌دهد تا احتمال ِهرگونه دستکاری بودجه یا دزدی‌های مالیاتی را در شرکت خود ازبین ببرند.
  • اگر در شرکت/ سازمان نرم افزار‌های سفارشی مالی دیگری وجود داشته باشند به راحتی در حین توسعه می‌توان قابلیت ادغام ِآنها را با نرم افزار تخصیص بودجه لحاظ کرد. توسعه دهندگان می‌توانند به مدیران کمک کنند تا کلیه‌ی نرم افزار‌های امور مالی سازمان خود را یکپارچه سازی نمایند تا بتوانند کارآیی بخش حسابداری خود را بهبود دهند.
  • هر نوع نرم افزار تخصیص بودجه قدیمی، امکانات و محدودیت‌هایی دارد. با توسعه نرم افزار بودجه و اعتبارات می‌توان این محدودیت‌ها را از بین بُرد و آزادی عمل بیشتری به وجود آورد.
راهکار توسعه نرم افزار بودجه
راهکار توسعه نرم افزار بودجه

راهکارهای توسعه نرم افزار بودجه کدامند؟

راهکارهای گوناگونی برای توسعه نرم افزار بودجه وجود دارد. تیم توسعه نرم افزار مناسب‌ترین گزینه را برای تحویل سریع و باکیفیت در نظر می‌گیرد. برای توسعه این نوع از نرم افزار‌ها مراحل زیر (با توجه به ماهیت و اهداف پروژه) انجام می‌شوند تا در نهایت راهکار نرم افزار سفارشی بودجه مخصوص شرکت/ سازمان شما به مناسب‌ترین و بهترین نسخه‌ی ممکنِ خود تبدیل شود.

جمع آوری داده‌های اولیه

  • مدیران سازمان در طی جلسات و گفتگوهای متعدد با تیم نرم افزاری به یک درک متقابل و نیازسنجی دقیق خواهند رسید و داده‌های مورد نیاز به تیم توسعه ارائه داده می‌شوند.

برنامه ریزی و تحلیل نیازهای نرم افزار

  • بعد از مرحله‌ی نخست، مرحله آنالیز داده‌های جمع آوری شده برای ایجاد یک پایگاه داده شروع می‌شود. این مرحله بسیار مهم است زیرا نتایج آن روی توسعه نرم افزار و بهبود آپشن‌ها اثر می‌گذارد.

توسعه و سپس اجرا

  • طولانی‌ترین مرحله برای توسعه نرم افزار بودجه مرحله اجراست زیرا بعد از آن نوبت به تست و بررسی مشکلات نرم افزاری می‌رسد. برای ارتقاء یک نرم افزار سفارشی هزاران خط کد نوشته می‌شود و نیازهای فنی و بصری نرم افزار توسعه می‌یابند.

توسعه نرم افزار بودجه – نادین سافت

شما می‌توانید توسعه نرم افزار بودجه سفارشی خود را به نادین سافت بسپارید. نرم افزار بودجه که توسط نادین سافت تولید یا توسعه داده شود ویژگی‌های زیر را خواهد داشت.

  • قابلیت تعریف پروژه‌های مختلف بدون محدودیت به تفکیک نوع و موضوع.
  • تعیین دوره‌های زمانی برای پروژه‌های مختلف و تخصیص بودجه.
  • قابلیت تعریف برنامه‌های عظیم و بلند مدت با دریافت بینش‌های دقیق در کنار ریز پروژه‌ها و طرح‌های محدود.
  • ایجاد ساختار درختی برای تعریف ساختار بودجه با سطح نامحدود.
  • قابلیت پیش بینی بودجه براساس اطلاعات از پیش موجود مانند میزان درآمد و یا سرمایه در دسترس.
  • قابلیت ایجاد اصلاحیه‌های مختلف.
  • قابلیت ثبت وجه دریافت شده از منابع مختلف برای سازمان.
  • و غیره.

به جز ویژگی‌های مذکور گزینه های نرم افزار تخصیصِ بودجه‌ی شما با توجه به اهدافی که به دنبال آن هستید توسعه داده خواهد شد. اگر از قبل در سازمان خود نرم افزار بودجه قدیمی را استفاده می‌کنید می‌توانید به کمک تیم نادین سافت برای توسعه اقدام نموده و با کمک زیرسیستم‌های ضروری آن را به روز رسانی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پاسخ سوالات خود با ما تماس بگیرید.

برای مشاوره و توسعه نرم افزار بودجه با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

جمع بندی

توسعه نرم افزار بودجه یکی از مهمترین بخشهای استراتژی مالی و اجرایی برای سازمانها و کسب و کارها است. نرم افزار بودجه یکی از مهم‌ترین ابزارهای مدیریت بر درآمدها و برآورد هزینه‌های سازمان ها و کسب و کار ها به‌شمار می‌آید. توسعه نرم افزار بودجه – نادین سافت با توجه به دیگر سیستم‌ها و زیرسیستم‌های مورد نیاز سازمان و کسب و کار شما انجام می شود.

توسعه نرم افزار بودجه و استفاده از نرم افزار بودجه یکپارچه در مقابل نرم افزارهای جزیره‌ای بهترین نتایج را برای سازمانها و کسب و کارها فراهم می‌آورد.

بیشتر بخوانید:

سامانه مدیریت سازمان و 13 قابلیت ویژه آن

میز خدمت چیست؟ خدمات پیاده سازی میز خدمت الکترونیک

BPMS بهترین نرم افزار مدیریت کارهای شرکت

معرفی ۸ پورتال جامع سازمانی و تاثیرات مثبتی که بر روی کسب و کار سازمان ها دارد

مقالات پیشنهادی