مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

راهنمای مصورسازی داده و معرفی انواع آن

راهنمای مصور سازی داده (Data visualization) به عنوان یک راهنمای مورد نیاز برای کاربران است. در دنیای امروز از اخبار گرفته تا اطلاعات تغذیه‌ای دائماً ناز طریق مایش‌های گرافیکی داده‌ها به ما ارائه می‌شوند. بنابراین میتوان گفت که تجسم داده ها یک روش ارتباطی است. در مقالات پیشین نادین سافت درباره سازمان داده محور چیست؟ و برترین نرم افزار های مصور سازی داده در حوزه هوش تجاری ۲۰۲۲ صحبت کردیم. در این مقاله رایج‌ ترین انواع تجسم داده را بررسی کرده و یک راهنمای مصور سازی داده به شما عزیزان ارائه می دهیم. این راهنمای مصور سازی داده به شما عزیزان در انتخاب بهترین ابزار برای تجسم داده کمک زیادی خواهد کرد.

راهنمای مصور سازی داده
راهنمای مصور سازی داده

راهنمای مصور سازی داده و بررسی کاربردهای آن

مصورسازی یعنی چه؟ ابتدا لازم است که شما اطلاعاتی در زمینه مصور سازی داده داشته باشید. شما باید بدانید که چه پیامی را می خواهید با داده ها منتقل کنید؟ در واقع مسئله اصلی این است که بدانید هدف از تجسم داده ها چیست؟
هر تجسم داده باید یک پیام اولیه داشته باشد. داشتن یک ایده روشن از آنچه می‌خواهید ارتباط برقرار کنید و تمرکز روی آن کیفیت کلی مصورسازی داده‌های شما را افزایش می‌دهد. داشتن این اطلاعات به شما کمک می کند که انواع نمودار را بر اساس پیچیدگی پیام و یا میزان اطلاعات ارسالی محدود کنید.

همچنین با تغییر نوع تجسم داده‌هایی که استفاده می‌کنید می‌توانید اطلاعات بیشتری را به اشتراک بگذارید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هنگام انتخاب نوع نمودار سعی کنید نوعی از مصورسازی داده را ایجاد نمائید که تا حد امکان ساده باشد و در عین حال پیامهای مورد نظر خود را به طور مؤثر به مخاطبان منتقل کنید.

برای مشاوره، طراحی و راه اندازی سامانه مدیریت داده با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

راهنمای مصورسازی داده و بررسی اهداف تجسم داده ها

در زمینه تجسم داده ها چهار دسته تا حد زیادی از تجسم داده وجود دارد که به اهداف مختلف مربوط می شوند:

  • مقایسه
  • ترکیب بندی
  • توزیع
  • ارتباط

نمودارهای ترکیبی شامل نمودارهای ناحیه، نمودارهای میله ای، بسته های دایره ای، نمودارهای دونات، نمودارهای شبکه، نمودارهای دایره ای، نمودارهای درختی، و نقشه های درختی هستند.

برخی از انواع نمودارها به چند دسته تقسیم می شوند. به عنوان مثال نمودارهای درختی می توانند اطلاعاتی را هم در مورد عناصر تشکیل دهنده یک دسته و هم در مورد روابط بین آن عناصر ارائه دهند.

دانستن اینکه هدف از مصورسازی داده ها چیست به انتخاب مناسب نمودار کمک زیادی می کند. اگر متوجه شدید که اهداف و یا پیام‌های متعددی دارید که نمی‌توان آنها را در یک نمودار چند منظوره منتقل کنید از چند نمودار استفاده کنید به‌ خصوص اگر مخاطبان شما کمتر با تجسم داده‌ها آشنا هستند.

راهنمای مصور سازی داده برای چه افرادی مناسب است؟

نکته مهمی که در راهنمای مصور سازی داده باید بدانید این است که در مصور سازی داده، شناخت مخاطبان کلید ارتباط موثر است. اگر شما هم می خواهید از مصور سازی داده استفاده کنید لازم است هنگام در نظر گرفتن مخاطبان خود مهم است که به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • چقدر با موضوع داده های شما آشنا هستند.
  • در مقایسه با آنچه شما باید ارائه کنید چه مقدار زمینه دارند.
  • آشنایی آنها با روش های مختلف تجسم داده ها.
  • این اطلاعات باید به شما در انتخاب نوع نمودار کمک کند.

اگر می‌پرسید «چرا همیشه نوع نمودار ساده‌تر را انتخاب نمی‌کنید» باید بدانید که سادگی کلید است. برخی از انواع نمودارها در حالی که درک آن برای یک مخاطب عادی پیچیده تر است اطلاعات را با موفقیت بیشتری برای مخاطبانی که با آنها آشنا هستند ارائه می دهد.

بعد از اینکه نوع نمودار خود را نیز انتخاب کردید در نظر گرفتن مخاطبانتان مهم خواهد بود. برای یک مخاطب عام و نه متخصصان باید از زبان ساده و روان استفاده کنید و از استفاده از اصطلاحات تخصصی یا اصطلاحات فنی خودداری کنید.

خدمات نادین سافت در راستای مدیریت و مصورسازی داده

نادین سافت یکی از شرکت های پیشرو در حوزه مصور سازی داده است که تاکنون پروژه های مختلفی مانند سامانه وضعیت 724 (بولتن دیجیتال)، سامانه مبین و… را به سرانجام رسانده است. شرکت نادین سافت با تجربه مفید در طراحی و راه اندازی سامانه مدیریت داده می‌تواند به سازمان ها در برنامه‌ریزی، توسعه و پیاده‌سازی نرم‌افزار پایگاه داده اختصاصی و مناسب کمک کند. این سامانه داده‌های دقیقی فراهم می کند که برای کاربران مجاز از طریق چندین دستگاه به آسانی قابل جستجو و دسترسی باشد.

برای مشاوره، طراحی و راه اندازی سامانه مدیریت داده با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

جمع بندی

راهنمای مصور سازی داده به شما کمک می کند تا معنی نمایش اطلاعات به شکل شماتیک و انتقال واضح و کارآمد آنها را درک کنید. در واقع زمانی که حجم و پیچیدگی داده‌ها بالا باشد نمایش آن‌ها در قالب تصویر و استفاده از راهنمای جامع مصور سازی داده بسیار مفید خواهد بود. فراموش نکنید که با مصور سازی داده‌ ها می‌توانید الگوها، روندهای بین داده‌ها را بهتر درک کرده و انتقال دهید. در این مقاله سعی کردیم خلاصه ای از راهنمای مصور سازی داده را به شما عزیزان ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید:

نقش داده کاوی در هوش تجاری

چرا هر کسب و کاری به داده کاوی نیازمند است؟

برترین نرم افزار های مصور سازی داده در حوزه هوش تجاری 2022

هوش تجاری (BI) چیست و چه تأثیری در کسب و کار شما دارد؟

مقالات پیشنهادی