مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی چیست؟ این سوال بسیاری از کاربران است که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه نویسی و کاربردهای آن هستند. در یک جمله میتوان گفت که برنامه نویسی یعنی نوشتن دستوراتی که یک سیستم مانند کامپیوتر آن‌ها را متوجه شود و دستورات شما را یکی پس از دیگری اجرا کند. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در مقالات پیشین نادین سافت درباره یادگیری برنامه نویسی با ۴ نکته و زبان های برنامه نویسی آینده دار کدامند؟ صحبت کردیم در این مقاله به بررسی موارد زیر می پردازیم:

1- برنامه نویسی چیست؟ هر چیزی که لازم است در مورد آن بدانید

2- پیش نویس های برنامه نویسی

3- کاربردهای برنامه نویسی

برنامه نویسی چیست؟
برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی چیست؟ هر چیزی که لازم است در مورد آن بدانید

برای پاسخ به این سوال که برنامه نویسی چیست؟ باید اطلاعاتی در زمینه زبان های برنامه نویسی داشته باشید. یک زبان برنامه نویسی لغات، دستورات و قوانینی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید با کامپیوترها و به طور کلی سیستم‌های کامپیوتری صحبت کنید. به طور کلی برنامه نویسان نرم‌افزارها یا اپلیکیشن ها را به منظور حل یک مشکل خاص طراحی کرده و به بازار عرضه می کنند. بنابراین شما به عنوان کسی که علاقمند به برنامه نویسی هستید باید سعی کنید یکی از دغدغه ها یا مشکلات جامعه خود را برطرف نمائید تا نرم‌افزارتان کاربردی و مفید باشد.

یک برنامه نویس باید پیش از شروع به کدنویسی و انجام پروژه باید بداند که قرار است چه مشکلی را حل کند. مهمتر از این مسئله این است که آیا این مشکل واقعا دغدغه درصد قابل توجهی از جامعه است یا گروهی کوچکی از کاربران شما را پوشش می دهد.

هر برنامه کامپیوتری یا نرم افزار به ترتیب خاصی به کامپیوتر داده شده و اجرا می شوند. شما به عنوان یک برنامه نویس دستوراتی را به کامپیوتر می دهید تا کاری را انجام دهد. اگر این دستورات به نحوی باشند که کار مثبتی صورت گیرد شما یک نرم افزار تولید کرده اید. اگر این دستورات باعث ایجاد خللی در سیستم شوند شما یک بدافزار یا ویروس طراحی کرده اید.

مطلب مرتبط: بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

پیش نیازهای برنامه نویسی

بعد از پاسخ به این سوال که برنامه نویسی چیست؟ زمان آن رسیده است که با پیش نیازهای برنامه نویسی آشنا شوید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که یک برنامه نویس خوب با هر زبانی یک محصول منحصر به فرد تولید می کند.

اما قبل از شروع به یادگیری برنامه نویسی لازم است یک سری توانایی‌ها را در خود پرورش دهید و با پیش نیازهای برنامه نویسی آشنا شوید. در این قسمت پیش‌ نیاز‌های اصلی برنامه نویسی را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

1- تعیین هدف و انگیزه شما برای یادگیری برنامه نویسی

2- زبان انگلیسی

3- الگوریتم ها

4- ریاضیات و تحلیل منطقی

5- آشنایی با کامپیوتر و تایپ

6- اینترنت

بیشتر بخوانید: برترین زبان های برنامه نویسی در سال ۲۰۲۲

برنامه نویسی
برنامه نویسی

کاربردهای برنامه نویسی

در دنیای امروز بسیاری از صنایع به دلیل قابلیت‌هایی که برنامه نویسی فراهم کرده جایگزین یا خودکارسازی شده‌اند. در این قسمت برخی از کاربردهای برنامه نویسی را آورده ایم:

  • دستگاه‌های الکترونیکی
  • خدمات و کاربردهای دیجیتال
  • حمل و نقل
  • ساخت کالاهای مصرفی در خانه‌ها و منازل

خوشبختانه برنامه نویسی به عنوان یک مهارت کاربردی در دنیای امروز نیازی به دانشگاه رفتن ندارد. بنابراین اگر شما علاقمند به یادگیری این مهارت هستید می‌توانید ظرف مدت چند ماه و نهایتاً یک سال برنامه نویسی را یاد بگیرید.

اگر شما ذهن ریاضیاتی و تحلیلی دارید این ویژگی به هرچه بهتر شدن شما به عنوان یک برنامه نویس کمک زیادی می کند. اما اینطور نیست که اگر شما متخصص ریاضیات نباشید نمی‌توانید یک برنامه نویس موفق شوید.

اگر از مطالعه این مطلب در زمینه برنامه نویسی چیست؟ لذت بردید پیشنهاد می کنیم دیگر مقالات بلاگ نادین سافت را نیز مطالعه کنید:

مبانی برنامه نویسی و ۴ گام اصلی آن

برنامه نویسی و ۱ گام طلایی شروع یادگیری آن برای مبتدیان

بهترین زبان برنامه نویسی سال ۲۰۲۲ چیست ؟

جمع بندی

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در زمینه این سوال مهم که برنامه نویسی چیست؟ کسب کرده باشید. شما به عنوان برنامه نویس می‌توانید در انواع حوزه‌های برنامه نویسی متخصص شوید. رایج‌ترین انواع این حوزه‌ها «برنامه نویسی سمت کلاینت یا کاربر (فرانت‌اند | Front Endبرنامه نویسی سمت سرور (بک‌اند | Back End) و برنامه نویسی موبایل هستند.

مقالات پیشنهادی