مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

Power BI چیست؟ بررسی کاربرد Power BI در هوش تجاری

برای داشتن هوش تجاری (Business intelligence)، اعتماد به پاور بی آی (Power BI) کافیست! تا قبل از طراحی و ارائه‌ی مایکروسافت پاور بی آی هیچ ابزاری وجود نداشت تا اطلاعات مربوط به یک کسب و کار یا سازمان یا نهاد را جمع آوری کرده، آنالیز کند و آنها را برای کسانی که از اطلاعات فنی سررشته ندارند، به زبان ساده به اشتراک بگذارد.

برای پیاده سازی و نصب نرم افزار هوش تجاری BI همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

کاربرد Power BI در مدیریت اطلاعات کسب و کارها و سازمان چیست؟

پیش از صحبت مفصل تر در مورد Microsoft Power BI باید در مورد مفهوم مدیریت اطلاعات و هوش تجاری یک ذهنیت مشخص داشته باشیم. ویکی پدیا، مدیریت اطلاعات کسب و کارها و سازمان‌ها را جمع آوری و مدیریت داده‌ها از منابع مختلف و توزیع صحیح آنها تعریف کرده‌است.

امروزه مدیریت اطلاعات کسب و کار و سازمان‌ها، باید به دو شکل الکترونیکی و فیزیکی انجام شود؛ چرا که ساختار اطلاعات در دنیای امروز دیگر تنها در قالبِ فیزیکی نمود ندارد. سازمان‌ها باید برای مدیریت اطلاعاتی که در دسته‌ی «الکترونیکی» قرار می‌گیرند، برنامه‌ای داشته باشند. مدیریت اطلاعات در سازمان‌ها باید صرف نظر از منبع یا فرمت (داده‌ها، صوت و تصویر، اسناد الکترونیکی و غیره) طوری باشد که بازیابی، تغییر و استفاده از آنها به صورت آسان براساس قالب و ساختاری که دارند، ممکن شود.

Power BI

هوش تجاری BI چه کمکی به رفع نیازهای سازمان ها می کند؟

هوش تجاری کسب و کار (BI) تجزیه و تحلیل داده‌های تجاری، داده کاوی (زیر مجموعه ی هوش مصنوعی)، ابزار داده‌ها و زیر ساخت‌ها را ترکیب می‌کند و بهترین روش‌ها را برای کمک به سازمان‌ها و کسب و کارها برای اتخاذ تصمیمات مبتنی بر اطلاعات به روز، ارائه می‌دهد. وقتی شما یک دیدگاه جامع از داده‌های سازمان خود داشته باشید، و از آن داده‌ها برای تغییر، حذفِ ناکارآمدی و سازگاری با تغییرات استفاده کنید، هوش کسب و کار امروزی را به دست آورده اید. هوش تجاری را می‌توان یک اصطلاح چتری دانست که فرآیند‌ها و روش‌های جمع آوری، ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل داده‌ها از کسب و کار را پوشش می‌دهد. طی سالهای اخیر این مفهوم تکامل بیشتری پیدا کرده است.

Power BI

Power BI چیست؟ کاربرد Power BI برای سازمان ها

همانطور که اشاره شد، هوش کسب و کار یک روش مبتنی بر فناوری است که به شما در تجزیه و تحلیل داده‌ها کمک می‌کند. Power BI که خلاصه شده‌ی عبارت Power Business Intelligence است، ابزاری ارائه شده از سوی شرکت مایکروسافت (Microsoft) است که برای تبدیل داده‌های مربوط به یک کسب و کار (کوچک یا بزرگ) یا سازمان از منابع مختلف به رابط کاربریِ تعاملی و گزارش‌هایی بر اساس تجزیه و تحلیل است.

 Power BI برای تحلیل داده‌های خام و ارائه اطلاعات مفید طراحی شده است. این ابزار به یک سازمان کمک می‌کند تا تصمیمات خود را براساس داده‌هایی که جمع آوری می‌کند، اتخاذ نماید. در صورتی که با اکسل آشنایی دارید، کار کردن با این بستر برایتان چندان سخت نخواهد بود. یکی از مزایای کلیدی این ابزار این است که قابلیت ادغام با دیگر محصولات شرکت مایکروسافت را دارد.

برای پیاده سازی و نصب نرم افزار هوش تجاری BI همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

نسخه رایگان Power BI برای صاحبان مشاغل کوچک و متوسط

برای مشاغل کوچک یا کسب و کارهای نه چندان قدرتمند، نسخه‌ی رایگان Power BI در دسترس است. این گروه از مشاغل می‌توانند از آن برای مدیریت اطلاعات خود استفاده کنند. در کنار ورژن رایگان، یک نسخه‌ی حرفه ای از این ابزار در دسترس است که با عنوان Power BI Pro شناخته می‌شود و می‌توان با پرداخت هزینه آن را خریداری نمود. نسخه‌های دیگر این ابزار (جهت دسترسی ِآسان‌تر برای کلیه کاربران) به شکل دسکتاپ، موبایل (برای سیستم عامل‌های اندروید، ios و ویندوز) در دسترس می‌باشد.

Power BI Report Server چیست؟

Power BI Report Server یک سرور گزارش داخلی به حساب می‌آید که هدف آن میزبانی برای ارائه گزارش‌های Power BI می‌باشد. علاوه بر این، Power BI Report Server برای ایجاد گزارش‌های همراه، گزارش دسته بندی شده و KPI (شاخص کلیدی کارایی) استفاده می شود. به واسطه پورتال وب، تلفن همراه یا ایمیل می‌توان به گزارش‌هایی که در این سرور‌ها نگهداری میشوند، دسترسی داشت و آنها را مشاهده کرد.

Power BI

تامین امنیت Power BI Report Server با SSO

هم سرویس Power BI و هم Power BI Report Server در حال حاضر از single sign-on (SSO) روی داشبوردها و گزارش‌ها با استفاده از Direct Query جهت دسترسی به داده‌های ذخیره شده در پایگاه‌های داده‌های درون سازمانی (on-premises)، از جمله SQL Server پشتیبانی می‌کنند. این کار با استفاده از Kerberos انجام می‌شود. پشتیبانی از SSO در سرویس Power BI از طریق دروازه‌ی داده‌ی درون سازمانی (on-premises) در دسترس است.

کاربرد Power BI در سازمان ها و شرکت ها چیست؟

Power BI برای تحلیل داده‌ها در سازمان­ها، هم برای متخصصان و هم افراد معمولی در یک کسب و کار کوچک قابل استفاده است، چرا که کاملا کاربر پسند می‌باشد. Power BI به تیم‌های مدیریت (بر مبنای داده) کمک می‌کند تا در تصمیم گیری فوری و بدون ریسک خود، برای سود آوری شرکت یا سازمان بهتر عمل کنند.

در واقع، تفاوتی ندارد که شما از این ابزار برای یک شرکت عادی یا یک سازمان بزرگ استفاده کنید؛ جذابیت‌های بصری و کاربری ِ آسان آن باعث می‌شود همه‌ی افراد بتوانند بدون نیاز به داشتنِ تخصص ِویژه‌ای، از آن استفاده کنند. Power BI طبق این چهار مرحله پیش می‌رود:

  1. جمع آوری اطلاعات: برای متمرکز کردن اطلاعات پایگاه داده.
  2. ایجاد یکپارچگی و سازگاری برای جمع آوری داده‌ها.
  3. ارائه گزارش قابل فهم برای کاربران (در هر سطح)
  4. بازگشت: ارائه‌ی یک شِمای قابل درک از اطلاعات که برای عموم قابل فهم باشد.

این چند مرحله به صورت یکپارچه و خودکار به هم مربوط هستند.

امکانات Power BI

  • دارای نسخه دسکتاپ و موبایل است.
  • قابلیت تبدیل داده‌ها و رسیدن به یک مدل مشخص دارد.
  • شخصی سازی
  • مصورسازی و ارائه بینش سریع برای تجزیه و تحلیل اطلاعات
  • دارای پارامتر what-if: کمک می‌کند متوجه شوید داده‌های شما در سناریو‌های مختلف چگونه تغییر می‌کنند.
  • پیش­بینی کننده است.
  • برای ایجاد یکپارچگی دارای API است.
  • سرویس دهی به خود (سلف سرویس): با کمک پاور کوئری می‌توان داده‌های بزرگ را در وب سرویس این ابزار ادغام و تبدیل کرد.
Power BI

مزایای power BI چیست؟

  • امنیت(سطوح مختلف قبل و بعد از فضای ابری)
  • به اشتراک گذاری داشبورد­ها
  • ارتباط با انواع داده‌ها
  • انطباق خیلی زیاد با سایر برنامه‌های مایکروسافت
  • اتصال به مجموعه داده‌های متفاوت
  • خروجی­ های متنوع
  • داشبورد بلادرنگ

خدمات هوش تجاری Nadin BI نادین سافت در مقایسه با Power BI

همان طور که گفته شد پاور بی آی از طریق یکپارچه سازی داده ها به کاربران اجازه می دهد تا اطلاعات را از منابع مختلف از جمله Excel، SQL Server و منابع مبتنی بر ابر، به راحتی ادغام کنند. تیم متخصص نادین سافت مطابق با نیازها و درخواست های شما آماده ی ارائه ی خدمات هوش کسب و کار می باشد. خدمات نادین سافت در حوزه طراحی Power BI این امکان را به کاربران می دهد تا از طریق داشبوردهای قابل تنظیم، گزارش های سفارشی سازی شده ایجاد کنند. به این ترتیب داده ها به شکلی ساده تر و در زمان کمتر تجسم می شوند و به کاربر نشان داده خواهد شد.

نرم‌افزار هوش تجاری Nadin BI که توسط تیم متخصص نادین سافت طراحی شده، به منابع مختلف داده متصل می شود و به وسیله آن میتوان بدون کدنویسی (بدون نیاز به کاربر متخصص) و با استفاده از ابزارهای متنوع داشبوردساز و ویجت های مختلف مصورسازی داده، داشبوردهای تحلیلی، مدیریتی، وضعیتی و… را بر اساس داده ها ساخت و از آن استفاده کرد.

اگر بخواهیم نگاهی به نمونه کارهای هوش تجاری نادین سافت یا همان Nadin BI بیندازیم می توانیم سامانه وضعیت ۷۲۴ بولتن دیجیتال را نام ببریم. این سامانه به کمک فناوری هوش تجاری بدون نیاز به نصب، اینترنت یا اتصال به نرم افزار خاصی، چینش و نمایش اطلاعات داخل بولتن را با قالب های سفارشی به صورت خودکار انجام می‌دهد.

برای پیاده سازی و نصب نرم افزار هوش تجاری BI همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

جمع بندی

با وجود power BI تجزیه و تحلیل و ارائه بینش درست نسبت به وضعیت یک شرکت یا نهاد و یا سازمان یک کار پیچیده و دشوار نیست. شما در هر سطح و با هر میزان اطلاعات، بدون نیاز به آموزش وقت گیر و هزینه‌بر می‌توانید از این ابزار نهایت ِاستفاده را برای سازمان یا مجموعه‌ی خود داشته باشید و در مسیری که هوش تجاری موجود در دنیای مدرن امروز به شما نشان می‌دهد، گام بردارید. شما می‌توانید به نادین سافت برای انتخاب و استفاده از این ابزار برای سازمان یا کسب و کار خود اعتماد کنید.

بیشتر بخوانید:

خدمات هوش تجاری BI برای سازمان ها چیست؟

طراحی هوش تجاری BI شامل چه مواردی می شود؟

نقش و کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کارها چیست؟

6 تکنولوژی برتر هوش مصنوعی

مقالات پیشنهادی