مدت زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

نرم افزار سازمانی چیست؟ معرفی 7 نرم افزار سازمانی مهم و کاربردی برای شرکت شما

نرم افزار سازمانی یا همان Enterprise Software که با نام نرم افزار کاربردی سازمانی (EAS) نیز شناخته می شود، نوعی نرم افزار کامپیوتری است که به مدیریت جنبه های مختلف یک کسب و کار کمک می کند. نرم افزار سازمانی می تواند برای مدیریت حسابداری، فروش، بازاریابی، منابع انسانی، تجزیه و تحلیل داده ها، رسیدگی به پرداخت ها، پروژه ها و توسعه برنامه های کاربردی سفارشی استفاده شود.
سازمان‌ها از نرم‌افزار سازمانی برای مقیاس‌بندی عملیات و پروژه های خود استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند به کمک انواع نرم افزار مدیریت تولید و عملیات، هزینه‌ها و منابع را تحت کنترل نگه دارند و یا بودجه‌ها را کنترل کنند.

در مقالات پیشین نادین سافت درباره خط تولید نرم افزار سازمانی و طراحی نرم افزار تحت وب سازمانی صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه نرم افزار سازمانی چیست، معرفی بهترین نرم افزارهای سازمانی و راهکار های طراحی نرم افزار سازمانی، اطلاعات جامعی را به شما عزیزان ارائه کنیم.

برای مشاوره، تولید و طراحی نرم افزارهای سفارشی با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

اهمیت طراحی نرم افزار سازمانی سفارشی برای شرکت ها

امروزه به نظر می رسد عامل کلیدی مهمی که برای موفقیت یک سازمان وجود دارد، تولید و طراحی نرم افزار سازمانی سفارشی است. البته ناگفته نماند که عوامل متعددی در موفق شدن یک شرکت تولید نرم افزار نقش دارند.
انواع کسب و کارهای مختلف در حوزه های صنعتی و خدماتی برای رسیدن به اهداف خود به جنبه های کلیدی مانند ایده های منحصر به فرد، مدیریت عملیات کارآمد و کارکنان با تجربه نیاز دارند.

اتوماسیون فرآیندهای مربوط به کسب‌وکارها که به صورت دستی انجام می‌شوند برای شرکت‌ها امکانات زیادی را فراهم می­ کنند. آن ها می توانند با یکپارچه سازی عملکردهای اصلی مشاغل خود، در ساعات کاری صرفه‌جویی کنند و بنابراین به نتایج دقیق‌تری دست یابند.

تولید نرم افزارهای سازمانی
تولید نرم افزارهای سازمانی

بهترین راه برای راه اندازی اتوماسیون برای کسب و کار/سازمان شما طراحی یک نرم افزار سازمانی و پیاده سازی آن به عنوان یکی از راهکارهای نرم افزاری است. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که این راهکارهای تولید یک نرم افزار سازمانی باید کاملا” سفارشی و مطابق با نیازهای سازمان/کسب و کار شما طراحی شوند. این راهکارهای نرم افزاری به شما و کارکنان سازمانتان این امکان را می دهند که بر روی وظایف حساس و چالش برانگیزی تمرکز کنند که در نتیجه باعث پیشرفت شرکت/سازمان شما خواهد شد.

یک نرم افزار سازمانی چه ویژگی هایی دارد؟

تولید و طراحی انواع نرم افزار سازمانی یک نوع راهکار نرم افزاری منحصر به فرد و مختص سازمان ها و کسب و کارهاست. شرکت ها به کمک نرم افزار سازمانی می توانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز را میان بخش های مختلف به اشتراک بگذارند و حجم زیادی از داده های پیچیده را ذخیره کنند. این نرم افزارهای سازمانی به عنوان یکی از راهکارهای سازمانی عالی برای شرکت ها و سازمان هایی استفاده می شود که به دنبال بهینه سازی کارآیی سازمان و کاهش هزینه های عملیاتی خود هستند.

انواع نرم افزار سازمانی موجود در بازار بسته به نوع کسب و کارها دارای انواع مختلفی هستند که از نظر مقیاس و اندازه متفاوت می باشند. این نرم افزارها ویژگی های مختلفی را ارائه می کنند. با این حال هر سازمان باید بسته به نیاز خود در این ابزارها سرمایه گذاری کند. در این میان نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بیشتر از آنچه واقعاً نیاز دارید، هزینه نکنید! هنگام طراحی و تولید نرم افزار سازمانی سفارشی باید محصولی را از شرکت های تولید نرم افزار دریافت کنید که منطبق با نیازهای سازمان/کسب و کار شما باشد.

معرفی بهترین نرم افزارهای سازمانی که به پیشرفت کسب و کار شما کمک می کند

1. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)

سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) به شما امکان می دهد مواردی مانند تولید، تدارکات، مدیریت انبار، خرید، مسائل مالی، فروش یا منابع انسانی را مدیریت کنید. ERP فرآیندهای مختلف کسب و کار را ادغام کرده و امکان کنترل کامل بر کل شرکت و دستیابی به نتایج تجاری بهتر را فراهم می کند.

علاوه بر این، با سیستم های نرم‌ افزاری Enterprise Resource Planning می توانید فرآیندهای کسب‌وکار شرکت خود را با اتوماتیک کردن آن ها ساده‌سازی کنید؛ که باعث صرفه‌جویی در زمان و منابع شما می‌شود.

2. نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

نرم افزار CRM (مدیریت ارتباط با مشتری)، یک نوع نرم افزار سازمانی است که برای مدیریت روابط با مشتری استفاده می شود. این نرم افزار جزو دسته نرم افزارهای مدیریتی است که جمع‌آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری را برای درک بهتر نیازها و ترجیحات آنها و همچنین برنامه ریزی عملکرد شرکت بر اساس آن ها را امکان پذیر می سازد.

اهداف اصلی استفاده از سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری عبارتند از:

جذب و حفظ مشتری: سیستم های CRM ردیابی تعاملات مشتریان و سفارشی سازی پیشنهادات آن ها را امکان پذیر می کند. این مسئله به جذب و حفظ مشتری موثر کمک خواهد کرد.

بهبود خدمات مشتری: با دسترسی به داده های مشتری، کارمندان می توانند نیازها و ترجیحات آنها را بهتر درک کنند، سریعتر به سوالات و مشکلات آنها پاسخ دهند و به شکایات رسیدگی کنند.

افزایش فروش: نرم افزار سازمانی CRM، مدیریت فرآیند فروش کارآمدتری را ممکن می‌سازد و به شما امکان می‌دهد با ارائه اطلاعاتی در مورد ترجیحات مشتری و تاریخچه خرید، از فرصت‌های فروش بهتر استفاده کنید.

تجزیه و تحلیل داده ها: سیستم CRM شما را قادر می سازد تا داده های مشتری را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنید. این باعث می شود که پیشنهادات شرکت شما با نیازهای بازار مطابقت داشته باشد. علاوه بر این، اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده، از جمله تصمیماتی که برای تجزیه، تحلیل و پیش بینی داده ها استفاده می شود، به شما امکان می دهد فرصت های تجاری مناسب را به سرعت پیدا کنید.

نرم افزار مدیریت ارتباط مشتری
نرم افزار مدیریت ارتباط مشتری

3. نرم افزار مدیریت محتوا (CMS)

نرم افزار CMS که با نام سیستم های مدیریت محتوا نیز شناخته می شوند، جزو راهکارهای نرم افزاری و انواع نرم افزار سازمانی هستند که به شما امکان کنترل محتوای وب سایت ها را می دهند. آنها امکان ایجاد، ویرایش و انتشار محتوای دیجیتال را نیز فراهم می کنند. سیستم های CMS دارای یک رابط گرافیکی بصری هستند که برای استفاده ی افراد بدون تخصص فنی مناسب هستند. تمامی عملیات در نرم افزار سازمانی CMS با طی کردن مراحل ساده انجام می شود که این مسئله باعث افزایش راحتی کار می شود.

سیستم‌های CMS امروزی دارای قابلیت‌های بسیاری مانند ابزارهای ویرایش محتوا، مدیریت کاربر و دسترسی، کنترل نسخه محتوا و شخصی‌سازی آن ها هستند. استفاده از سیستم CMS تجزیه و تحلیل ترافیک سایت، بهینه سازی، فروش، جستجوی داخلی یا خارجی و اتوماسیون بازاریابی را ممکن می سازد.

انواع سیستم های CMS محبوب:

وردپرس (WordPress) 

دروپال (Drupal)

جوملا (Joomla)

مجنتو (Magento)

4. ابزارهای هوش تجاری BI

شرکت ها از انواع نرم افزار سازمانی مانند هوش تجاری (BI) برای افزایش کارایی و برنده شدن در رقابت خود در بازار استفاده می کنند. انواع نرم افزار سازمانی BI شما را قادر می سازد تا داده های کسب و کار خود را به شیوه ای واضح تر و آسان تر جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه کنید.

نرم افزارهای هوش تجاری به شما اجازه می دهد تا مقادیر زیادی از داده ها را در کمترین زمان پردازش کنید و به سرعت با  شرایط متغیر بازار هماهنگ شوید.با نرم افزار هوش تجاری BI (مثل Microsoft Power BI یا Tableau)، شرکت ها می توانند تصمیمات تجاری آگاهانه ای را بر اساس داده های واقعی و روندهای بازار اتخاذ کنند.

5. نرم افزار سازمانی مدیریت زنجیره تامین (SCM)

از مزایای دیگر نرم افزار سازمانی می توان به این اشاره کرد که می تواند از سیستم مدیریت زنجیره تامین (SCM) پشتیبانی کند. سیستم های مدیریت زنجیره تامین، این امکان را به شما می دهد تا بر فرآیندهای تهیه، تولید، توزیع و انبارداری نظارت کرده و در این راستا بتوانید کل زنجیره تأمین شرکت خود را بهینه سازی کنید.

علاوه بر این، نرم‌افزار سازمانی SCM، برنامه‌ریزی و نظارت بر فرآیندهای کسب‌وکار را در کمترین زمان و به شکل آسان‌تر انجام می دهد، مدیریت هزینه های شرکت را تسهیل می کند و مشکلات مربوط به عدم تحویل یا تاخیر در پردازش سفارش را برطرف می کند.

شما می توانید برای ایجاد روابط بهتر با تامین‌کنندگان و یا مشتریان خود از SCM استفاده کنید. این کار منجر به مشارکت‌های تجاری استراتژیک و بلندمدت می‌شود. همچنین رشد و عملکرد مالی کسب و کار شما را در مقایسه با رقیبان افزایش می دهد.

6. نرم افزار مدیریت منابع انسانی (HRM)

سیستم‌های نرم‌افزار منابع انسانی HRM برای سازمان‌هایی مناسب است هم بزرگ هستند و هم باید فعالیت تعداد قابل توجهی از کارکنان را مدیریت کنند. نرم افزار سازمانی HRM یک نرم افزار ارتباط درون سازمانی است که بخش‌های اختصاصی منابع انسانی مانند استخدام، ترفیع، اخراج، بازنشستگی و یا مرخصی کارکنان را اداره می کند.

هر شرکتی قوانین خاص خودش را دارد و عدم رعایت این قوانین از سوی کارکنان، می تواند عواقب مالی یا قانونی شدیدی را برای آن به دنبال داشته باشد. به همین دلیل است که اکثر سازمان ها باید یک نرم افزار تخصصی داشته باشند تا هم متخصصان منابع انسانی بتوانند وظایف خود را به طور موثر مدیریت کنند و هم کارکنان طبق یک سری از قوانین مشخص به فعالیت خود در شرکت ادامه دهند.

خودکارسازی برخی از فرآیندهای مربوط به واحد HR، وظایف تکراری را حذف می کند و به تیم های منابع انسانی اجازه می‌دهد تا بتوانند میزان زیادی از زمان خود را بر وظایف مهم و استراتژیک متمرکز نمایند. مدیران با استفاده از نرم افزارهای مدیریت منابع انسانی HRM داوطلبان موقعیت های شغلی مختلف را بررسی کنند، یک مصاحبه شغلی تنظیم کنند، تماس‌های پیگیری را انجام دهند و تمامی این موارد را در محیط یک نرم‌افزار انجام خواهند داد.

7. نرم افزار مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMS)

در بین نرم افزارهای کاربردی سازمانی باید به نرم افزارهای مدیریت پروژه BPMS نیز اشاره کرد. این به شرکت‌ها کمک می‌کند تا پروژه‌ها را از طریق یک پلتفرم مرکزی برای همکاری، اشتراک‌گذاری اطلاعات و پیگیری پیشرفت به سوی اهداف، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت کنند.

برخی از ویژگی های مهم نرم افزار مدیریت فرآیند کسب و کار عبارتند از: مدیریت وظایف، زمان بندی، همکاری تیمی، ردیابی پروژه و گزارش.

محیط نرم افزار سازمانی BPMS به تیم ها اجازه می دهد پروژه های پیچیده و بزرگ را به تسک های کوچکتر تقسیم کنند، مسئولیت ها و وظایف هر یک از کارکنان را به صورت جداگانه مشخص کرده و زمان تحویل پروژه را تعیین کنند. 

نرم افزار مدیریت فرآیند کسب و کار BPMS می تواند بینشی در مورد عملکرد پروژه و بهره وری تیم از طریق گزارش و تجزیه و تحلیل ارائه دهد. این به شرکت ها کمک می کند تا زمینه های بهبود را شناسایی کنند، برنامه ها را تنظیم کنند و تصمیمات آگاهانه بگیرند.

برای مشاوره، تولید و طراحی نرم افزارهای سفارشی با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

مزایای طراحی و تولید نرم‌افزارهای سازمانی سفارشی

طراحی نرم افزارهای سازمانی کمک می کند که چندین بخش بتوانند به عنوان یک واحد عمل کنند. شرکت شما در صورت استفاده از انواع نرم افزار سازمانی، از مزایای زیر بهره مند خواهد شد:

  • صرفه جویی در زمان: در این فناوری لازم نیست ساعت ها صرف تایپ تمام داده های لازم شود. با این نرم‌افزار می‌توان چندین سیستم داخلی را ادغام کرد و از اطلاعات به صورت مشتر‌ک استفاده نمود. بنابراین فرصت پیدا می کنید که روی کارهای چالش ‌برانگیزتر تمرکز کنید.
  • کاهش هزینه ها: اتوماسیون کارهای اداری راهکاری عالی برای کاهش هزینه های عملیاتی است. ولی نرم افزار سازمانی به شما این امکان را می دهد که مدیریت هزینه های خود را نیز به دست بگیرید. با بررسی های دقیق می توانید به سرعت هرگونه خطای حسابداری را تشخیص دهید.
  • بهبود ارتباطات: کارمندان به تمام داده های کسب و کار که به طور خودکار بروزرسانی می شوند، دسترسی فوری دارند. بنابراین روند همکاری تیمی در سازمان/کسب و کار شما بهبود می یابد. همچنین کارمندان می توانند از هر کجا و در هر زمان به راحتی کار خود را انجام دهند.
مزایای نرم‌افزارهای سازمانی سفارشی
مزایای نرم‌افزارهای سازمانی سفارشی

چرا باید از نرم افزار سازمانی سفارشی استفاده کنیم؟

به طور کلی استفاده از نرم افزار سازمانی سفارشی مزایای زیادی برای سازمانها و کسب و کارها دارد. استفاده از خدمات یک نرم‌افزار سازمانی منجر به ایجاد تحول در فرآیندهای شرکت می شود. از جمله این فرآیندها می توان به سیستم های خرید یا پرداخت برخط، سیستم‌های صورت‌حساب خودکار، سیستم های امنیتی، سیستم های مدیریت محتوا، سیستم های مدیریت خدمات فناوری‌اطلاعات، سیستم های مدیریت رابطه با مشتریان، سیستم های مدیریت منابع انسانی، برنامه‌های یکپارچه و فرم های اتوماسیون اداری اشاره کرد. در این قسمت مزایای اصلی استفاده از نرم افزارهای سازمانی سفارشی را برای شما عزیزان ارائه کرده ایم.

  • حذف کاغذ بازی: ایجاد و ذخیره تمام اسناد کاغذی مشکل ساز، زمان بر و دارای هزینه زیادی است. نرم افزار سازمانی به کارمندان این امکان را می دهد تا به طور خودکار چندین سند تولید کنند. سپس آنها را به صورت آنلاین در فضای ابری ذخیره کنند. در این صورت هیچ سندی مفقود یا دو برابر نمی شود.
  • افزایش راندمان کاری: شفافیت اطلاعات در یک سازمان فرآیندهای تصمیم گیری را دقیق تر می­کند. در نتیجه نه تنها فروش بالا می رود بلکه کارمندان قادرند به راحتی وظایف محوله خود را پیگیری کنند. بنابراین ناکارآمدی ها را شناسایی کرده و فرصت های جدید را پیدا می­کنند.

سوابق نادین سافت در تولید و طراحی نرم افزار های سازمانی سفارشی

نادین سافت با بهره گیری از متخصصین با تجربه و توامند در زمینه انواع سیستم های اطلاعات مدیریت، فناوری اطلاعات، مهندسی نرم افزار و هوش مصنوعی مفتخر است که توانسته در زمینه تولید انواع نرم افزار سازمانی سفارشی پیشرو باشد. تیم تولید و طراحی نرم افزارهای سازمانی سفارشی نادین سافت متشکل از کارشناسان فنی متخصص، با تجربه و نوآور است. این تیم با تسلط بر تکنولوژی های روز تمامی مراحل سنجش نیازهای پروژه، طراحی، نصب و پیاده سازی، اجرا و پشتیبانی پروژه را بر عهده دارد.

راهکارهای سازمانی نادین سافت برای شرکت و کسب و کار شما

  • ساده‌سازی و زیباسازی فرآیندها در راستای نیاز کارفرما
  • یکپارچه‌سازی و انطباق با سامانه‌های موجود در سازمان شما
  • امکان استفاده از سیستم تایید هویت داخلی سازمان
  • پیاده‌‍ سازی و اجراء فارغ از نوع سیستم عامل و پایگاه داده
  • مقیاس‌پذیری سامانه‌ها بر اساس تعداد بالای کاربران و حجم زیاد تراکنش‌ها
  • سرعت زیاد توسعه و تحویل به همراه امنیت بسیار بالای محصول
  • تجمیع و یکپارچه سازی اطلاعات و پایگاههای داده
  • افزایش سرعت پاسخگویی به سیستم های عملیاتی
  • امنیت بالای اطلاعات براساس استانداردهای بین‌المللی و خاص
  • طراحی زیرسیستم‌ها با قابلیت انطباق بالا به منظور مدیریت جریان داده ها
  • بهینه سازی و استاندارد سازی معماری داده ها
  • پیاده سازی و اجرای انبارداده های بزرگ

نادین سافت مفتخر است که در مسیر تولید نرم افزار سازمانی سفارشی همواره کیفیت، کارآیی، امنیت و تجربه کاربری را در صدر اهداف خود قرار داده است. نادین سافت بر آن است که نیازمندی های نرم افزاری سازمان های متقاضی را شناخته و به بهترین شیوه در برطرف سازی آنها بکوشد. این شرکت جهت تولید نرم افزارها، پلتفرم های سفارش مشتری و اپلیکیشن های تلفن همراه تلاش کرده است تا از آخرین نسخه زبان­های برنامه نویسی و کتابخانه های مختلف استفاده کند. جهت مشاوره و انتخاب بهترین راهکارهای تولید نرم افزارهای سازمانی با ما تماس بگیرید.

برای مشاوره، تولید و طراحی نرم افزارهای سفارشی با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید توصیه میکنیم مقالات کاربردی زیر را نیز در زمینه تولید نرم افزار سازمانی مطالعه کنید:

طراحی پورتال سازمانی – نادین سافت

سیستم مدیریت محتوا (cms) چیست؟ 9 دلیل که هر کسب و کاری به آن نیاز دارد

نرم افزارهای تحت وب چیست؟ ۸ مزیت اصلی آنها برای سازمان‌ها و کسب و کارها

سامانه مدیریت سازمان و ۱۳ قابلیت ویژه آن

12 نرم افزار برتر سازمانی 2023

هوش تجاری در کسب و کارها و 8 ویژگی داشبوردهای هوش تجاری

لیست بهترین محصولات سازمانی

جمع بندی

راهکارهای مختلفی برای طراحی، تولید و توسعه نرم‌افزاری سازمانی وجود دارد. هر یک از این راهکارهای نرم افزاری شامل حداقل یک فرآیند طراحی و تولید نرم‌افزار همراه با یک زبان مدلسازی است که مجموعه‌ای از ابزار‌های مدلسازی را ارائه می‌دهد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در انتخاب راهکار مناسب باید به عوامل مختلفی از جمله مقتضیات کسب و کار/سازمان شما توجه شود. بنابراین انتخاب یک شرکت طراحی نرم افزار معتبر برای سفارش نرم افزار سازمانی سفارشی اهمیت زیادی دارد. توصیه ما به شما عزیزان این است که برای سفارش طراحی و تولید نرم افزارهای سازمانی و کلیه نرم افزارهای مدیریتی، تنها به شرکت های معتبر و فعال در زمینه تولید و طراحی نرم افزار سازمانی سفارشی مراجعه کنید.

مقالات پیشنهادی