مدت زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

همه چیز درباره راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی

راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی در دنیای امروز برای سازمانها تبدیل به یک ضرورت شده است. راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی با استفاده از یک فناوری هوشمند به نام هوش کسب و کار یا Business Intelligence انجام می شود. راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی برای سازمانها قابلیت های گوناگونی دارند.

یکی از کارکردهای اصلی راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی این است که معیارهای شاخص‌های کلیدی عملکرد و معیارهای دیگری مانند ردیابی، تجزیه و تحلیل و گزارش‌گیری را ارائه می دهند. اگر علاقه مند هستید که در مورد راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی، ویژگی های آن و و خدمات BI اطلاعات بیشتری کسب کنید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در مقالات پیشین نادین سافت در مورد هوش تجاری (BI) یا Business Intelligence چیست؟ 10 دلیل که سازمان‌ها و کسب و کارها به آن نیاز دارند و هوش تجاری در کسب و کارها و ۸ ویژگی داشبوردهای هوش تجاری صحبت کردیم.

برای مشاوره و دریافت خدمات هوش تجاری BI همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

داشبورد هوش تجاری سازمانی چیست؟

داشبورد هوش تجاری یک ابزار تحلیلی است که از داده های منابع مختلف در یک صفحه استفاده می کند. در واقع سامانه هوش تجاری BI که داشبوردهای هوش تجاری سازمانی قسمتی از این سامانه هستند، مجهز به تجسم و مصورسازی داده‌های تعاملی هستند و به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند تا معیارهای کلیدی عملکرد را ردیابی کرده و فرآیندها را برای دستیابی به اهداف خود بهینه‌سازی کنند.


راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی اساساً یک رویکرد مبتنی بر فناوری است که برای تجزیه و تحلیل و تجسم اطلاعات به روشی عملی استفاده می شود. طراحی داشبورد هوش تجاری سازمانی نمودارها را در یک صفحه ادغام می کنند و تصویر بزرگی از وضعیتی که در حال ارزیابی است را در اختیار کاربر قرار می دهند. ابزارهای داشبورد هوش تجاری سازمانی ماهیت ثابت و مشخصی ندارند.

داشبورد هوش تجاری سازمانی
راه اندازی هوش تجاری سازمانی

داشبورد هوش تجاری سازمانی چه کاربردی دارد؟

داشبورد هوش تجاری سازمانی چیست؟ اگر با مفاهیم هوش تجاری و مفاهیم BI آشنا باشید شاید این اسم بارها به گوشتان خورده باشد. این مفهوم برای برجسته کردن یک حقیقت مهم در مورد دنیای دیجیتال امروزی است. ارزش‌های مصرف‌کننده به طور مداوم در حال تغییر هستند. داده ها هرگز به این آسانی در دسترس نبوده اند. رویکردهای ارتباطی در حال تغییر هستند و موفقیت در دنیای مبتنی بر فناوری امروزی مستقیماً با کمیت و نه کیفیت اطلاعات فرد مرتبط است.

معیارهای مربوط به شرکت، مشتری، رقیب و بازار. اما بخش‌های فناوری اطلاعات دیگر دسترسی انحصاری به اطلاعات را ندارند و با داشبوردهای هوش تجاری سازمانی، این اطلاعات و دانش در سراسر سازمان پخش می‌شود و هر کاربر را قادر می‌سازد تا گزارش‌های تعاملی خود را ایجاد کند، از تجسم داده‌ها استفاده کند و دانش را با ذینفعان داخلی و خارجی گسترش دهد.

اغلب مهمترین عامل در تعیین موفقیت یک سازمان به این بستگی دارد که مدیران آن بتوانند آگاهانه تصمیم گیری کنند. بنابراین استفاده از مکانیسم استراتژیک هوش تجاری (BI) و راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی در عصر دیجیتال کاملا ضروری است. در ادامه این مقاله در مورد اهمیت راه اندازی هوش تجاری سازمانی صحبت خواهیم کرد.

ما همچنین مجموعه‌ای از نمونه‌های داشبورد هوش تجاری در دنیای واقعی را بر اساس اهداف یا رشته‌های مختلف کسب‌وکار ارائه کرده ایم که با ایجاد مکانیسم استراتژیک هوش تجاری می‌توانید برای نیازهای تجاری و سازمانی خود از آن استفاده کنید.

10 ویژگی داشبوردهای هوش تجاری سازمانی

راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی با توجه به ویژگیهایی که دارد یک نیاز ضروری برای سازمانهاست. در واقع راه اندازی این داشبوردها در گام اول به منظور استفاده از مفاهیم هوش تجاری و بازاریابی است. این داشبوردها می‌توانند ویژگی‌های مختلفی داشته باشند در این قسمت تعدادی از ویژگیهای عمده آنها را آورده ایم:

1- عمدتاً دارای یک رابط قابل تنظیم، سطح مشخصی از تعامل و همچنین امکان استخراج داده‌ها در زمان واقعی از منابع متعدد هستند.

2- داشبوردهای هوش تجاری قادر ساختن کاربر به تجسم داده های خام پیچیده و سنگین پردازش داده ها را برای مغز شما ساده می کنند و به شما یک دید کلی از عملکرد گذشته، فعلی و آینده ارائه می دهند.

3- داشبوردهای هوش تجاری سازمانی برای تمامی افراد بدون آموزش قبلی در دسترس هستند. این داشبوردها برای یک مدیر عامل با سال ها تجربه در خط مقدم مدیریت ضروری و مورد نیازند. از اندازه‌گیری کارآیی بودجه، تعیین روندهای بازار تا درک ارباب رجوع و مصرف‌کننده.

4- ابزارهای مدرن BI به کسب‌وکارهای عصر دیجیتال این امکان را می‌دهند تا به راحتی شاخص‌های عملکرد کلیدی را که بازارهای امروزی را هدایت می‌کنند شناسایی نمایند.

داشبورد هوش تجاری سازمانی
داشبورد هوش تجاری سازمانی

4 مزیت راه اندازی هوش تجاری سازمانی

راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی مزایای زیادی برای سازمانها دارد که در این قسمت تعدادی از آنها را برای شما عزیزان ارائه کرده ایم.

1- هدف داشبورد هوش تجاری سازمانی این است که به مدیران سازمان ها کمک می‌کند تا با جمع‌آوری، ادغام و تجزیه و تحلیل داده‌های خود و البته تجسم آن‌ها به روشی معنادار تصمیم‌های آگاهانه‌تری بگیرند.

2- هدف آنها ساده کردن تجزیه و تحلیل پیچیده حجم عظیمی از اطلاعات برای جلوگیری از از دست دادن هر روند یا الگویی است.

3- راه اندازی داشبوردهای هوش تجاری سازمانی باعث می شود که داده ها به طور منسجم سازماندهی شوند و در عین حال هرگونه درهم ریختگی بالقوه ای را که می تواند هنگام کار با مجموعه های پیچیده از اطلاعات در حین استفاده از ابزارهای اطلاعاتی پیشرفته در استراتژی های مختلف سازمان شما ایجاد شود را کاهش می دهد.

4- با استفاده از نمایش‌ها و ابزارهای بسیار بصری شما می‌توانید نمودارها و سایر ابزارهای تجسم قدرتمند را تولید کنید. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد داده‌ها را تفسیر کنید و آن‌ها را به بینش‌های عملی تبدیل نمائید و از بسیاری جهات به نفع سازمان شما خواهد بود.

راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی چه کمکی به کسب و کار شما می کند؟

1- شناسایی روند مناسب سازمان شما

داشبورد هوش تجاری سازمانی به کسب‌وکارها در بخش‌های مختلف سازمان شما قدرت می‌دهد تا روندهای مثبت مرتبط با انبوهی از فعالیت‌های سازمانی / تجاری را شناسایی و تجزیه و تحلیل کنند در حالی که روندهای منفی را برای بهبود کارآیی سازمانی جدا و تصحیح می‌کنند.

2- افزایش کارآیی سازمان

برای رسیدن به بهترین نتایج در سازمان تصمیم‌گیری باید همیشه بر اساس داده‌های درست باشد و داشبورد تجزیه و تحلیل سازمانی به شما کمک می کند تا به این هدف برسید. این داشبوردها با ارائه بینش های مرتبط در زمان واقعی کارآیی را بهبود می بخشند و به شما این امکان را می دهند تصمیمات آگاهانه و دقیقی بگیرید که موفقیت شما را تسریع می کند.

3- افزایش دقت

برای استفاده از مزیت رقابت خود داشتن اطلاعات دقیق در برنامه ریزی، تحلیل و گزارش نیز مهم است. این با دسترسی آنلاین به دست می آید و می تواند دسترسی فوری به نحوه عملکرد سازمان شما در سطح عملیاتی یا استراتژیک را فراهم کند. اگر همه کارکنان در زمان مناسب و در لحظه مناسب مطلع شوند حدس و گمان به طور کامل حذف شده و منبع مناسبی برای تصمیم گیری آگاهانه ایجاد می شود.

4- تجسم داده های تعاملی

با ظهور منابع داده بیشتر نیاز شدیدی به جمع آوری یک نقطه دسترسی متمرکز وجود دارد که بتوان آن را با بینش فوری ارائه کرد. از آنجایی که پردازش محتوای بصری انسان بسیار سریعتر از متن نوشته شده است گرافیک در حال تبدیل شدن به استانداردی برای ارائه های مدرن است. نه فقط نمودارهای معمولی بلکه گزارش‌های تعاملی تجسم هر مرحله از فرآیند کسب‌وکار، پیش‌بینی نتایج و ارائه بینش‌های فوری و کاربردی را به کاربران ارائه می دهد.

طراحی داشبورد هوش تجاری سازمانی
راه حل داشبورد هوش تجاری

5- افزایش ارتباطات

با ویژگی های تعاملی نیازی به تکیه بر گزارش های ثابت یا ارتباطات ایمیلی نیست. این ابزارهای تحلیلی قدرتمند را می توان به راحتی با همکاران، مدیران، مشتریان و هر ذینفع مرتبط دیگر به اشتراک گذاشت تا همه را در جریان آخرین تحولات قرار دهند. این کار ارتباط را کارآمدتر می کند و در عین حال همکاری و فرهنگ مبتنی بر داده را در سازمان / کسب و کار تقویت می کند.

6- پیش بینی دقیق

توانایی پیش بینی نتایج آینده یکی دیگر از مزایای بزرگ است. با تجزیه و تحلیل داده‌های فعلی شما برای یافتن الگوها و روندها، فناوری‌های تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده انتخاب های مختلف را در چندین حوزه ارائه می‌کنند. به این ترتیب می توانید پیش بینی های دقیقی در مورد مواردی مانند تقاضای محصول داشته باشید و تولید و استراتژی های خود را از پیش برنامه ریزی کنید.

7- بینش در زمان واقعی

برای گرفتن بهترین تصمیمات استراتژیک به آخرین داده های موجود نیاز دارید. داشبوردهای هوش تجاری سازمانی این کار را با ارائه اطلاعات بلادرنگ به محض در دسترس بودن انجام می دهند. نیازی به مرور بی نهایت پایگاه داده و به روز رسانی دستی همه چیز نیست. تنها با چند کلیک آخرین نتایج موجود را برای تصمیم گیری دقیق دریافت می کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را نیز مطالعه کنید:

داشبوردهای هوش تجاری سازمانی

راه حل داشبورد هوش تجاری سازمانی
طراحی داشبورد هوش تجاری سازمانی

معرفی خدمات هوش تجاری نادین سافت (Nadin BI)

در این قسمت شما می توانید با هوش تجاری Nadin BI نادین سافت آشنا شوید. نرم‌افزار هوش تجاری Nadin BI که توسط تیم متخصص نادین سافت طراحی شده، به منابع مختلف داده متصل می شود و به وسیله آن میتوان بدون کدنویسی (بدون نیاز به کاربر متخصص) و با استفاده از ابزارهای متنوع داشبوردساز و ویجت های مختلف مصورسازی داده، داشبوردهای تحلیلی، مدیریتی، وضعیتی و… را بر اساس داده ها ساخت و از آن استفاده کرد.

اگر بخواهیم نگاهی به نمونه کارهای هوش تجاری نادین سافت یا همان Nadin BI بیندازیم می توانیم سامانه وضعیت ۷۲۴ بولتن دیجیتال را نام ببریم. این سامانه به کمک فناوری هوش تجاری بدون نیاز به نصب، اینترنت یا اتصال به نرم افزار خاصی، چینش و نمایش اطلاعات داخل بولتن را با قالب های سفارشی به صورت خودکار انجام می‌دهد.

برای مشاوره و دریافت خدمات هوش تجاری BI همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

جمع بندی

راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی با به حداقل رساندن احتمال خطای انسانی و ساده کردن فرآیندهای تصمیم گیری وابسته به تفسیر داده ها بسیار مقرون به صرفه هستند. راه‌حل‌های داشبورد هوش تجاری سازمانی تیم‌ها را از تنگناهای فناوری اطلاعات رها کرده، نیازی به دانش SQL ندارند و در تمامی بخشهای سازمان شما قابل استفاده هستند. امیدواریم با خواندن این مقاله اهمیت راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی را درک کرده باشید. پیشنهاد می کنیم برای راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی با نادین سافت در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:

پرتال سازمانی (EIP) چیست؟ کاربرد و ویژگی های آن برای سازمان ها

راهنمای کامل نحوه ی بروزرسانی جیرا (Jira)

نرم افزار سازمانی چیست؟ معرفی 7 نرم افزار سازمانی مهم و کاربردی برای شرکت شما

کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کارها

الستیک سرچ (Elasticsearch) چیست؟ 6 کاربرد اصلی آن + خدمات نصب

مقالات پیشنهادی